Tuesday, January 17, 2012

Kisah AWAN NANO dan Ziq

Setiap kali aku nyanyikan lagu ini, Ziq pasti tak kerlip tengok wajahku. Sambil menahan mengantuk yang tak tertahan, dia cuba tenyeh-tenyeh matanya.

Mungkin sedap kot aku nyanyi atau mungkin juga dia faham apa maksud lagi ini.

Sebenarnya aku sendiri tak pernah tahu apa maksud Awan Nano sampailah aku dan Mr Kekasih membincangkannya secara ilmiah, memang sangat kelakar.

Kata Mr Kekasih, Nano tu maknanya kecil, sekecil zarah. Jadi apa kena mengena Nano dan Awan.

Aku pun menyanyi dan terus nyanyi hingga dapat aku selami mungkin juga itu yang ingin disampaikan oleh penulis lirik lagi ini.

Di minda, aku cuma membayangkan video klip Awan Nano, wajah Hafiz dan perkataan NANO. Itu sahaja yang aku tahu sebelum aku nyanyi dengan penuh pengertian buat Ziq setiap kali dia minta untuk ditidurkan.

Aku sedar ada sesuatu pada lagu ini dan aku terus nyanyi pada Ziq dan setiap kali itulah dia seperti mengerti bahawa aku benar-benar mencintai dan tulus ikhlas menyampaikan mesej lagu tersebut kepadanya.

Percaya atau tidak, setiap kali aku nyanyi (dengan gaya tersendiri), sinar mata Ziq membalas bahawa dia benar mengerti kasih yang aku taburkan.

Terima kasih pada Awan Nano kerana Ziq mungkin mengerti lebih dari apa yang aku tahu tatkala keikhlasan yang aku sampaikan terus pada corong telinganya itu.

Ah....anak kecil sahaja mana mungkin mengerti! Tapi aku tak tipu!!!

Ziq meminta aku nyanyikan lagu tersebut hingga adakalanya dia tidak pernah kerdipkan mata sehingga aku menangis sambil menyanyi.

Ya aku emo! Aku tak kisah kalau orang katakan aku emo, sebab aku emo dalam menyatakan kasihku! Aku ikhlas.

Terima kasih Awan Nano kerana Ziq pernah senyum seikhlasnya dan khusyuk mendengar aku mendendangkannya.

Aku masih ingat bila dia terus memelukku bila lagu tersebut habis kudengdangkan dan tertidur dia dalam dakapanku.

Anak kecil itu mungkin sukakan muzik, tapi aku tahu Awan Nano punya kehebatan di sebalik kata-kata sehingga jiwa anak itu tenang!

Dengarkan ya!



Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri

Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihnya
Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Awan kekasih sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu

Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu

Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu



No comments: