Tuesday, January 17, 2012

Alunan lagu buat tidurmu - Ziq

Aku cuba elakkan dari menulis tentang si kenit itu.

Nyata aku gagal kerana dia berada dalam setiap nafas yang ku hembus dan kerlip mata yang membuntang.
Aku terlalu asik membelek wajahnya yang mulus itu, giginya yang mula memenuhi senyuman buatkan aku tak lekang mahu membuat dia tertawa.

Aku tak pernah endah walau dia tak bisa menyelami hatiku.

Setiap hari, bertalu-talu soalan yang aku lontarkan,

"Eki sayang mommy tak?"
"Eki rindu mommy tak?"
"Malam ini Eki tidur peluk mommy tak?"
"Eki tak rindu ke bila mommy kerja dan tinggalkan Eki?"

Semua jawapan itu dianggukan dengan laju tanda benar-benar rindu padaku. Padahal tahukah dia erti rindu???

Aku berkelakuan seperti anak kecil bila berbicara dengannya.

Namun, ada soalan yang seringkali aku tanyakan dia tak pernah menggeleng, malah dia sering mampi padaku, minta di didakap dihembus rapat ke telinga dan memanah terus ke matanya. Aku seolah bisa memahami apa yang dimahukan,

"Eki nak mommy nyanyi ye?", seringkali terjadi bila dia sudah tidak keruan melawan mata.

Si kenit hanya mengangguk dan menghulur tangan mohon di dakap.
Seeratnya aku dakap dengan senyum mengukir tiada bantahan.

Lagu ku alun bersilih ganti hingga dia benar-benar memejam rapat matanya sambil jemari menggosok-gosok dadaku. Inilah tabiat si kenit itu bila mahu tidur, tak bisa diam walau jemari sahaja yang mampu digerakkan.

Moga satu hari nanti jiika bisa dia membaca warkahku, mungkinkah aku dapat mendengar dia mengalunkan pula padaku lagu-lagu tersebut?

Awan Nano
Ayah & Ibu
Kisah Hati
Ombak Rindu

Katakan padaku wahai anak, apakah kau rasakan cinta yang bergetar dalam diriku setiap kali pipi mulus mu ke kucup?

Semoga tuhan memberkati amanah nya ini untukku didik dan pelihara sebaik manusia yang bisa menjadi pejuang Islam dan bangsanya!

InsyaALLAH.....

No comments: