Thursday, January 19, 2012

Warkah buat temanku yang sedang dalam ujian TUHAN

Aku terpanggil menulis warkah hari ini untuk seorang sahabat yang sedang di uji tuhan.

Kalau dia terbaca, aku sebenarnya tidak punya kata yang tepat untuk gambarkan ketabahannya.

Kalau aku diduga, kalau aku diuji, aku sendiri belum tentu boleh menjadi sekuat dia.

Ujian tuhan itu tidak akan menzalimi umatnya, maka dengan itu kita harus terus tabah bila diuji.

Teman,
Kalau hari ini kau menangis atas pemergian insan yang bakal kau gelar anak, sapulah airmatamu kerana pastinya mereka itu sedah menantimu di syurga jannah.

Teman,
Kalau hari ini sakit di perutmu tidak sesakit hatimu yang kian remuk dek kegagalan merasai bayi kecil bergerak-gerak dalam tubuhmu itu, genggamlah seeratnya jemarimu moga Allah titipkan sedikit cahaya dalam genggamanmu. Sesungguhnya itu adalah keperitan yang seketika cuma.

Teman,
Aku tak mungkin merasai apa yang ada dalam sanubarimu, namun walau sejuta kata semangat dilemparkan, sejuta kali itu jualah kau tak endahkannya.
Kerana kau sedang dalam kemurungan yang tidak mungkin ada penawarnya.

Teman,
Kau beruntung di uji tuhan, terhapus dosa-dosa kecilmu setiap kali kau memanjatkan syukur dan redha atas ketentuan yang Allah warkahkan buatmu.

Teman,
Bangkit dan janganlah kau terus dikerumuni kesepian. Kau itu sebenarnya jauh lebih gagah dari apa yang kau tahu. Tuhan sedang merencana sesuatu lebih indah buatmu.

Teman,
Setiap kali kau dihambat tangisan, lihatlah wajahmu di cermin, apakah ini wajah seorang bakal ibu yang tak bisa menanggung ujian Tuhan?
Apakah ini wajah mama yang bakal melahirkan putera puteri comel tapi tidak kental dalam mengharungi cabaran?

Tataplah wajah manismu dan senyumlah, katakanlah pada dirimu bahawa kau akan menemui mereka di Syurga sana.

Teman,
Aku tidak mengerti sejauh mana rasa pilumu walau aku sangat memahami kedukaan itu.
Namun aku hanya mahu kau tahu, sebutir airmatamu mengalir, selautan isi alam turut bersedih.
Apakah kau mahu dunia bersedih? Dirundungi malap?
Jangan teman, jangan simbahi dunia ini dengan gelap dan kusam.
Kau semburkanlah segala cahaya dengan senyuman, khabarkan pada seisi alam bahawa kau akur ketentuan ALLAH swt.
Dia yang maha AGUNG merencana untuk kita semua
Dia maha ADIL
Dia maha MENGETAHUI
Dia maha PENYANYANG

Teman,
Jika senyumanku bisa merawat kelopak kuntum bungamu yang kian layu, ambillah bila-bila kau mahu agar aku bisa membuat bunga itu terus kembang dengan mekar.

Salam dari sahabatmu....
19012012

No comments: