Thursday, November 18, 2010

Episod 1 : Perjuangan melahirkan KAMAL IZZ ZIQRY

Salam teman,

Alhamdulillah...akhirnya penantian selama 9 bulan telah menemui titik noktah. Atas segala kuasa dan ketentuan dariNYA, aku selamat melahirkan seorang putera yang comel dan sihat. Kelahiran pada jam 3.45pagi dengan seberat 3.3kg, aku melalui berbagai kisah suka dan duka. Segalanya kini sudah berakhir dan bermulah kehidupan baru menjalani hidup bergelar ibu!

Ingin sekali aku kongsikan saat pahit maung bertarung nyawa, saat menggeletarnya jiwa, saat membuak buak rasa gembira dan segalanya bercampur baur selama 33 jam aku bertarung nyawa untuk menzahirkan anak ini berpijak di alam yang nyata.

Segalanya kini hanyalah menarik nafas lega. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Itulah perkataan yang tak henti aku lontarkan sejak dari saat pertama bertentang mata dengan anugerah tuhan ini.

Inilah pengalaman paling berharga, tiada ternilai, apatah lagi digalang gantikannya. Aku sujud syukur padamu Illahi atas rahmat dan hadiah ini. Aku sembah padaMU atas kenikmatan di atas zuriat ini. Inilah penyambung kasih dan bukti cinta kami pada keesaanMU tuhan.

Buat teman-teman, aku coretkan pengalaman ini.

**************************************************

6 November 2010
11 pagi, aku dan suami seperti biasa menjalankan rutin mingguan berjumpa dengan doktor yang bakal melahirkan anakku ini. Aku berbincang dengan doktor, sekiranya bayi yang ku kandung tidak juga keluar pada tarikh yang telah di berikan (9 November), aku dan suami bersepakat untuk melakukan 'induce' pada 11 November 2010. Namun doktor meminta untuk aku bersabar sehingga 10 hari selepas tarikh ditetapkan (19 November 2010).

Aku gusar, tak tentu arah, memandangkan kesihatan tidak begitu baik, aku jadi makin buntu dan sangat kusut. Sakit pinggang dah mula nyeri sekali, batuk teruk yang menyinggah seminggu yang lalu masih tak nampak kebahnya. Tidur makin tidak lena, perut semakin membesar dan macam-macam perasaan bertandang di hati. Entah mengapa aku jadi tidak sabar, aku jadi kalut dan ketenangan sedikit terganggu.

Sepanjang perjalanan pulang dari hospital, sehinggalah berhenti makan lewat tengahari, membaca surat khabar dan menonton tv sehingga tertidur di sofa, aku masih lagi terus diacu rasa gusar. Benar, aku tak banyak bicara. Senyap dan sesekali berbual dengan suami. Mungkin juga batuk yang melampau membuatkan aku lelah. Sumpah aku buntu sebab berbakul ubat ku telan masih tidak kurang berkokok batukku ini.

Jam 6.00 petang, aku berjalan dari ruang tamu rumah ke bilik tidur. Tiba tiba ada air melekit keluar dengan banyaknya dari alat sulitku. Aku mula terdetik, mungkinkah ini air ketuban? Hingga jam 12 malam, air ini keluar dengan tidak berhenti, disusuli darah berwarna pink, namun sakit belum kurasakan.

Aku yang baru sahaja mendapatkan konsultasi daripada doktor siang tadi masih menunggu rasa sakit yang dinyatakan. Kata doktor, jika ada sakit terus datang ke hospital. Kalau tidak tunggu dahulu. Owh ya, dari hospital ke rumahku cuma mengambil masa kurang dari 5 minit, maka aku tidak tergesa-gesa ke sana.

Semalaman aku nantikan rasa sakit, namun ia hanya muncul jam 1pagi dan itupun tidaklah begitu menyucuk seperti digambarkan ramai para ibu. Sakit ini hanya menyerang bahagian ari-ariku dengan rasa berbisa, 1 jam sekali. Sehingga jam 6 pagi, aku masih rasakan kontraksi ini hanyalah 1 jam sekali. Tidurku terganggu bila sakit menjelma, dan oleh kerana debaran yang mula memuncak, aku tidak dapat melelapkan mata sepanjang malam.

Aku jengah suami yang sedang asyik dalam lena, kalau boleh aku tak mahu ganggu dia. Mungkin esok hari yang sibuk buatnya. Aku tak lekang dari beristighfar sepanjang malam. Bermacam-macam rasa singgah di hati. Aku dapat rasakan pergerakkan bayi makin kurang dan air ketuban tak henti lagi keluar.

Jam 7.30 pagi aku kejutkan suami, dan menelefon doktor untuk memaklumkan keadaanku ini.

~~disambung ke entri berikut~~

No comments: