Monday, November 01, 2010

9 bulan 1 hari...menghitung detik

1 November

Menghitung detik dan semakin hampir buat aku semakin tak lena di dodoi malam-malam yang dingin. Beberapa waktu lagi anak ini akan keluar melihat dunianya. Hampir 9 bulan sudah aku membawanya tanpa ada rungutan dan kekesalan. Air mata yang tertitis seringnya mengangkat aku menjadi lebih tabah dan bersemangat untuk teruskan kehidupan. Dialah nadi dan semangatku untuk mencerna hari hari depan.

Di saat-saat akhir ini, seperti yang sering aku khabarkan, bukanlah saat-saat yang mudah untuk ditempuhi. Aku sudahpun mula mengambil cuti dari bekerja sejak dari 28 Oktober lagi. Semuanya gara-gara kekangan untuk aku bergerak aktif, berjalan dan juga adakalanya kesakitan yang tak menentu menyerang ketika aku di kantor. Fokus aku hilang dan badan semakin lemah. Daripada asyik mempamerkan wajah murung dan tertekan, lebih baik aku ikuti saranan doktor untuk terus rehat di katil rumah sahaja.

Doktor menyarankan untuk aku sentiasa tinggikan kaki dari badan, kesan daripada bengkak yang nyeri pada kaki dan sekitar tumit. Selain itu juga, doktor menasihatkan aku agar kurang bergerak untuk lebih mengurangkan rasa sakit pada ari-ari dan juga tilang pinggul. Bayi akan lebih selesa mencari ruang untuk memboloskan dirinya jika aku lebih tenang dan tidak tertekan.

Semangat kian kuat biarpun adakalanya aku dipukul perasaan yang pelbagai. Di saat ini, aku harus meminjam semangat suamiku. Tanpa dia, aku tak mungkin sekuat ini. Dialah pencerna semangatku. Seperti yang aku khabarkan, dia menggalas segala tugasan harianku, bermula dari memasak, mengemas, mencuci pakaian, melipatnya dan mengemas katil kami beradu. Pendek kata, semuanya dia lakukan tanpa membenarkan aku mencuit sedikit pun. Alhamdulillah, pengorbanan dan kesefahaman ini amat aku hargai dan aku bersyukur ke hadrat illahi kerana dipertemukan kasih ini.

Dua hari yang lalu, aku membuat lawatan rutin ke Hospital dan doktor masih mengkhabarkan bahawa anak kecil ini masih tidak masuk sepenuhnya ke dalam kantung untuk keluar. Mungkin dia terlalu selesa tinggal bersamaku di dalam rahim yang sempit ini. Aku hanya tersenyum namun sedikit kegusaran tersandar di hati. Aku melihat berat bayi melalui mesin itu sudah mencecah 3.5kg dan jantungku mula berdebar. Aku sebenarnya khuatir kalau-kalau bayi ini semakin membesar dan aku semakin tidak termampu membawa badan yang kian berat.

Aku bertanyakan pada doktor, berapakan berat bayiku sebenarnya, "owh jangan bimbang, beratnya mungkin dalam 3.3kg - 3.4kg sahaja. Mesin ini tak dapat nak mengira berat bayi dengan tetap kerana kepalanya masih tak masuk ke dalam kantung", aku hanya mengangguk kononnya mengerti.

Hakikatnya, aku tidak boleh lari dari perasaan takut. 2 minggu yang lalu, ketika bertemu dengan doktor, berat bayi mencecah 3.1kg dan dalam masa 2 minggu sahaja dia sudah mula mengembang sebanyak 300 gram. Sedangkan aku yang membulat ini pula mengalami penurunan berat badan sebanyak 3kg. Benarlah kata beberapa pihak, semakin hampir pada hari melahirkan, berat badan akan sedikit menurun. Hooorey, 2 minggu turun 3kg tapi bayi naik 300grams.

Tak mengapalah, seandainya dia mencecah 4kg sekalipun aku redha. Doa ku hanyalah mengharapkan dia sempurna sifatnya dan sihat sejahtera kesihatannya. Setiap kali aku bermohon pada illahi, aku seolah dapat membayangkan wajahnya. Aku mahukan senyumannya yang manis seperti senyuman daddynya :)

Alangkah indahnya hidup dikurniakan rezeki yang tidak ternilai ini. Aku tak putus mengucap syukur pada Illahi atas setiap kurniaanNYA padaku dan keluarga. Moga kehidupan ini akan lebih bermakna dan terus menjadi lebih bahagia dengan kehadiran zuriat yang diciptakan ini.

Buat anakku, mummy dan daddy sangat tidak sabar menanti kehadiranmu. Lahirlah ke dunia ini dengan penuh harapan dan kebanggaan seperti mana kami bangga menerima kehadiranmu. Doa mummy dan daddy hanyalah mahukan sayang menjadi anak yang taat pada agama dan ibu bapa. Kasih sayang mummy dan daddy sudahpun tercerna sejak dari hari pertama kami mengetahui kehadiran sayang di dalam rahim mummy.

No comments: