Sunday, October 03, 2010

Hari akhir di IPK dan bermula episod baru di ICR

Bermula perjalanan baru, setelah setahun lebih menjadi warga kerja Institut Pengajian Kepengetuaan (IPK) Universiti Malaya yang berlokasi di Kampus Kota, Jalan Tun Ismail, hari ini (1 Oktober 2010) aku telah pun ditukarkan ke Pejabat Hubungan Antarabangsa dan Korporat di Kampus Induk Universiti Malaya. Tugasan aku kali ini lebih bersesuaian dan mengikut spek kelulusan aku sebagai warga Media.

Bidang tugas yang memerlukan protokal dan kecekapan dalam menangani isu -isu semasa serta promosi adalah antara agenda utama yang dipertanggungjawabkan ke atas bahuku.

Alhamdulillah, rezeki anak kata mereka semua dan aku bersyukur ke hadrat Illahi atas kurniaanNYA yang melimpah ruah untukku serta keluarga. Walau di hati terselit rasa sayu meninggalkan teman-teman di Kampus Kota, aku tetap merasakan ia adalah satu langkah terbaik untuk peningkatan diri dan keluarga. Kenangan manis dan pahit bersama akan tetap menjadi jambatan untuk aku lalui hari hari depan.

Mana mungkin setiap yang istimewa ada penggantinya. Kata teman-temanku di Kampus Kota, pastinya aku akan mendapat rakan baru dan kesedihan ini akan hilang. Namun, aku sangkal semua itu, setiap insan itu ada keistimewaannya dan tak mungkin ada galang ganti. Aku menghargai setiap yang ada dengan rasa yang tersendiri. Lain padang lain lalang, lain orang lain kisahnya, dan kerana itulah kita harus menghargai setiap saat bersama insan-insan tersayang dalam hidup kita.

Semalam, 30 September 2010 merupakan hari terakhir aku bersama rakan-rakan dan semua warga kerja Kampus Kota. Kami ibarat sebuah keluarga kecil tetapi bahagia. Tercuit di hati, tergigit lidah dan tersadung kecil merupakan asam garam yang tak bisa dielakkan. Kenangan, tetap menjadi kenangan dalam buku kecil perjalanan hidup ini.

Jamuan kecil diadakan sempena menghargai perkhidmatanku dan tanda ucapan tahniah kerana dipindahkan ke Jabatan baru adalah motif acara makan-makan diadakan. Aku terhibur dengan juadah yang sedap dan menyelerakan. Alhamdulillah, ia berjalan dalam keadaan girang dan gembira.

Waktu seakan singkat, hingga 8 jam di pejabat seperti sejam kurasakan. Apa tidaknya, banyak perkara harus dilangsaikan sebelum jam 5.30 petang. Segala barang-barang harus dikemas, tugasan-tugasan harus diserahkan kepada yang telah di beri tanggungjawab. Hari diakhiri dengan sesi bergambar bersama tenaga kerja bukan akademik dan Pengarah IPK. Aku mula dihimpit segala rasa, apakah ada kegirangan ini di sana kelak. Segalanya menjadi teka teki.

Hari ini, Oktober 1, 2010.
Lapor diri di Bahagian Sumber Manusia dan lantas ke Badan Hubungan Korporat & Antarabangsa membuatkan jantungku berdegup kencang. Aku disambut baik oleh teman-teman baru dan lebih memeranjatkan Pemangku Pengarah, menyambutku seperti menyambut ahli keluarga baru yang dinanti-nantikan. Dengan senyumannya aku rasa sedikit lega. Alhamdulillah, sedikit debaran berakhir sudah.

Sepanjang hari di sini, aku mula rasakan suasana kekeluargaan sangat dititik beratkan. Saling bantu membantu dan tiada sistem kasta diterapkan. Aku cuma mengharapkan kehadiran aku disini dapat diterima dan boleh meringankan beban yang terpikul. Entah berapa lama lagi aku akan di sini, dan jika tidak di tukarkan ke bahagian lain aku mahu setiap tugasku dapat memenuhi tuntutan yang dispesifikasikan.

InsyaALLAH, akan ada episod-episod lain yang bakal aku kongsikan. Semoga setiap yang baik itu dapat aku lakukan dengan penuh dedikasi dan tanggungjawab. Buat teman-teman di IPK, ketahuilah kalian bahawa setiap yang pernah kita lalui bersama merupakan saat indah yang telah aku patrikan dalam sejarah hidupku. Nama kalian tetap menjadi sebutan di bibir walau kita tidak sebumbung lagi. Budi dan jasa kalian menjadi ikatan kukuh ukhwah ini. Salam sayang dariku.

~ with all non academic staff of IPK with Pengarah~


~ with all non academic staff of IPK with Pengarah~

~team of non academic staff. Miss u mate~


~~Thanks for the luvly choclolate cake~~


~Memories~

~sedihnya bila kenangkan segala kenangan~


~ potong jangan tak potong~


~Dr Suria with Kak Eran~

~happy eating, both pun bawa baby so makan banyak2~

~IPK with Kampus Kota Management team~

~sempat nomie posing kat belakang tu~

~me with Datin Rahimah & Dr Sathia~


No comments: