Sunday, March 21, 2010

Akhirnya hujan di hujung minggu~ Terima kasih TUHAN

Alhamdulillah, hujan juga akhirnya. Sudah berhari aku menantikan kehadiran hujan, terlalu terik bumi milik Tuhan kebelakangan ini. Walaupun adakalanya titis titis air hujan membasahi bumi dengan lantangnya, namun masih ada kegersangan jika sehari tidak merasai nikmat hujan.

Hari ini, seperti biasa aku lalui dugaan bergelar bakal 'mommy' dengan rasa penuh dugaan. Badan sekejap panas sekejap sejuk, suhu naik menggila dan turun mendadak. Kata mereka, ini biasa-biasa sahaja. Tapi aku pula kata, 'kadang tu tak tertahan dari mengeluh'.

Sudah 3 minggu nafsu makan aku pudar, melihat nasi umpama melihat makanan asing yang membuka rongga tekak untuk dikeluarkan isi perut. Melihat makanan kegemaran pula ibarat melihat ubat ubatan yang seperti dikunyah kunyah. Serius, aku benar serius dalam hal ini, hingga ada kalanya seperti mahu menangis mengenangkan kenapa tekakku seolah disumbat ubat terpahit yang pernah aku makan. Tidak lagi rasai manis, masin atau masam. Semuanya pahit belaka.

Sekali lagi mereka berkata, 'sabarlah, ini memang ujian ibu mengandung'. Oh, kalau benarlah ini dugaannya, maka aku harus rasa simpati tatkala ibuku mengandungkan kami 5 bersaudara. Ini jualah yang dialami satu musim dahulu. Tidka tergambar bagaimana rasanya ketika itu, namun kini aku dapat rasakannya.

Aku tidak sabar untuk rasai kembali nikmat menjamu juadah kegemaran, di samping merasai sihat dan kuat seperti satu ketika dahulu. Kini, badan yang gagah mulai lemah,emosi berceramuk, nafsu makan hilang dan berganti pahit semesta alam. Moga ianya akan berakhir segera, demi mengharungi kehidupan sihat dan tidak menghamparkan diri di atas katil semata.

Kata doktor, kandungan ku sudah melewati angka 7 minggu. Masih terlalu awal untuk aku rasai ada makhluk yang bertapak di dalam rahim dan lantas perutku. Masih tidak dapat kurasai gerak tubuhnya meronta-ronta mencari ruang. Degup jantungku sentiasa kencang, tidak sabar merasai pengalaman menjadi ibu. Seperti semalam aku ini bergurau senda menghabisi zaman remaja. Masih terlihat samar-samar segala bukit bukai, ranjau yang aku lalui bergelar anak muda.

Sedikit demi sedikit, aku sudahpun berubah. Perubahan yang bakal mematangkan aku setapak lagi. Impian aku untuk terus mencari dan menggodam duniawi semakin pudar sebaliknya kini aku mahu hidup yang hakiki. Aku mahu lahirkan anak anak bangsa yang terus berjaya dan tahu tentang perjuangan di muka bumi ini.

Petang Ahad ini, aku lebih rela memalaskan diri di lembar katil sambil menari di kancah penulisan sambil memerhatikan Mr Kekasih lena setelah menikmati juadah tengaharinya. Kasihan dia, dua tiga waktu ini penuh dengan dugaan. Tugas memasak di dapur, beliaulah yang mengambil alih. Bahkan tugas membersihkan rumah, membasuh pakaian dan menyidainya juga di lakukan oleh beliau. Nasib beliau memahami, kalau tak rumah kami macam dilanggar todak la jawabnya.

Kita jumpa di lain lembaran, mahu berehat dan mencari idea idea lebih kritis untuk dijadikan bahan tarian di pentas penulisan.

Salam sayang

No comments: