Thursday, June 05, 2008

~~Aku tak mahu BERHENTI mengasihimu~~

Kalau bisa ku pecahkan kepompong ketakutan itu, lama sudah aku hempaskannya. Aku tak ingin lagi dalam segala kebimbangan yang melampaui batas fikiran waras. Ingin kuberlari ke lautan luas dan menikmati ketenangan pantai yang setia menghempas sisirannya. Aku mahu bebas dan tidak diselimuti kegersangan murung itu.

Walau semalam berlumpur wajah gelap, ditiup angin harapan, dibelai keraguan, hari ini aku mahu bangkit dan terus menentang rasa terkilan. Apa aku tak bisa mengecapi ruang bahagia? Aku mahu dan teringin benar mahu menyelinap ke rona kecil kegembiraan itu.

Malam sering bawa aku terbang, melihat pancaindera luar biasa dan menarilah bidadari menghiburkan. Aku asyik dan terus dibuai girang sedang hakikatnya aku tahu ia tak selama mana. Aku mahu realiti indah, aku mahu bidadari menemani, aku mahu sinar gembira dan aku mahu dibelai bahagia.

Salahkah aku mahu menumpang senyum di wajahmu, biar tak abadi tapi cukup menguntum bunga di hati. Salahkah aku menagih dan menghulurkan harapan padamu? Salahkah aku untuk mencuri sedikit kebahagiaanmu? Salahkah untuk semua itu?

Lama benar dikurung derita, hingga pungguk benci melihat wajahku. Bulan yang menjadi bintang hati pungguk, beralih arah menemani sepi sepiku. Maaf pungguk, aku tak bisa lari dari mengharap kasih bulan itu. Salahkah kita pungguk? Mengharap pada yang tak pasti, yang yakin hanya doa dan redha pada Illahi.

Aku tidak mahu lagi berselindung, aku tidak mahu lagi diburu, aku tak mahu lagi terperuk dalam noda noda lesu yang melemahkan jiwa. Aku mahu bangun dan kuat bersama semangatmu, jika kau mahu pinjamkan ia padaku. Aku mahu bernafas dalam setiap doa yang kau utus, aku mahu berbantalkan kasihmu, jika kau mahu berkongsi ketenanganmu.

Kasih ini hanya satu, aku tak minta dua atau tiga. Meniti hari untuk melihat dan membahagiakanmu, mercu impian hariku. Maaf jika kau resah, aku tak rela melihat kepahitan itu. Mari genggami tanganku, bawa aku tersenyum dan nyahkan penderitaan kisah lalu. Aku hanya mahu mendampingimu.

Jika bisa kau lihat ke sudut sulit kamar hatiku, kau tak bisa percaya kejujuran dan keikhlasan hatiku. Moga Allah swt merawati luka luka kita dan mencampakkan cahaya gemilang dalam perjalanan menuju hari kematian.


No comments: