Friday, May 30, 2008

~~Chapter Baru?~~

Buku itu terlalu tebal untuk aku khatam dan telan chapter demi chapter. Adakalanya lelah mencari makna dalam kamus hidup tentang segala tersuratnya isi kandung. Bagaimana untuk ditelan dan menelan sesuatu yang bisa mencuri hati hati pedih kisah masa lalu? Buntu juga jiwa ini bila menggali rona sempit kisah lalu.

Teropong senja malam mencari dalam samar, teraba - raba kayaknya si rabun dekat. Mengupas perjalanan satu demi satu umpama mengupas kelopak bunga yang layu. Keras dan kusam bau nya bila kuntum bunga merebah malu, ibarat bicara hati yang sering persoalkan nada buntu.

Apa yang membelit dan terbelit ini? Apa yang mencarik dan tercarik ini? Apa yang mengikat dan terikat ini? Segalanya hampir terlerai.

Aku mahu bicara, mahu kongsi cerita. Tunggu babak baru yang tebarkan warna ceria. Sabar menjamah ketukan jemari di papan kekunci, muntahkan rahsia hati. Sabar ya...

1 comment:

nadzri said...

Saya menyangka blog ini akan memaparkan cerita-cerita Reformasi. Kenapa penuh sahaja dengan sajak-sajak dan kata-kata madah pujangga??