Monday, February 04, 2008

~~Sudah lama 23 mencari jalannya~~

Petang mula songsang dengan angin yang melintang arahnya, entah mengapa cuaca tidak lagi diramalkan dengan fungsi era sains. Di kala terik mentari menyengit kulit, gebu molek pipi merah di ratah sang rakus matahari lantas petangnya di simbah asid hujan yang penuh dengan debu kota penuh racun.

Ketikanya, hati ini jua dalam ketandusan belaian syahdu cuaca kota London yang sering mengulit mimpi beku. Aku berlari mencari teduh di sini tatkala panas dan hujan menyerang hari harianku. Di semak hati yang meruntun kata rindu, entah pada siapa dan ke mana arahnya aku tidak bisa meramalkan apa erti bicara sayu.

Berdenyut nadi mencengkam akar rambut hingga malam dinginku di alas 'migrain' tak berpenghulu. Bosan dengan cengkaman ragam kelibut hujan panas tak menentu. Jauh di sudut hati, penuh dengan tujahan hati yang memekik memanggil rindu. Sekali lagi, entah untuk siapa dan mengapa laungan rindu ini menjerit jerit minta di bebaskan.

Aku jatuh cinta? Mungkinkah cinta berkekelan dan diiringi pelangi senja yang sayup sayup merona jiwa? Atau mungkin sekadar menjadi titian rentetan hidup yang sementara seperti hujan di tengah terik mentari hilang kala awan beralih paksinya.

Jika ini khabar 23 (kepada siapa yang tahu sahaja), aku mahu terus menjadikan nombor 24 dan seterusnya milik aku dan dia. Usah lagi diolak alik untuk membakar haruman cempaka di penjuru laman jika benar ia mampu membawa degup jantung setenang air di kali.

Biar aku tonton dengan mata hati, apa erti sebenar kasih yang kucari. Sudahlah dengan segala keperita jiwa, aku meronta membaca curahan hati jemari aku yang dulu. Kini masanya menyemai benih baru demi mengutip secebis erti kasih pada sekeping hati yang naif.

Alam ini pasti bertanya, mengapa aku semakin menggila mencari ruang membina kota istana bahagia sedangkan kehadiran roh ini baru seketika. Biar ku khabarkan pada alam, aku ini mencari seteguh kota cina membenteng syurgawi dunia. Selebihnya, biar bicara ku hanya bersama yang ESA.

Dalam mencipta warna pelangiku sendiri, aku mahu hanya warna ceria dan hentikan kelabu yang kabur mengekori perjalanan lebuhraya lesu.

No comments: