Wednesday, January 09, 2008

~~Jika Kau Suka Dialog Ini, Dapatkan Novel ku Nanti [2]~~

Lewat petang tadi aku berjalan sendirian merentasi sempit kota yang sarat dengan manusia pulang ke teratak menemui insan tersayang. Perkarangan LRT stesen yang menghimpunkan ribuan manusia tidak putus putus menerima pelanggannya. Inilah rencah kota metropolitan yang sengit dalam percaturan dunia.

Aku melihat kiri dan kanan, segalanya aneh di sini. Warga kota dengan wajah penuh misteri sering mengganggu konsentrasiku mengerti isi hati mereka. Persoalan demi persoalan aku tanyakan, mengapa tidak tenang kota ini? Atau aku yang kusut mencatur harianku tanpa semalam yang indah?

Setelah mendapatkan tiket untuk ke destinasi, aku mula menyusuri anak tangga elektrik yang membawa aku ke hadapan rel keretapi. Berbisik di hati kecil, "Apakah kemajuan ini pernah aku banggakan satu ketika dulu?"

Beberapa mata liar mula menyelinap ke serata tubuhku, merenung atas bawah, kiri kanan sehingga puas barulah beredar mata nakal itu. Aku terlihat sepasang sejoli sedang bergurau mesra, indahnya alam. Si lelaki mencuit pipi gadisnya lantas tertawa kecil si anak manis itu. Lucu benar telatah mereka, namun bunga cinta itu ku lihat mekar di dada.

Beberapa minit menanti, aku lihat keretapi laju itu mara hingga ke hadapanku. Nah, lantas ku ditelan oleh pintunya. Aroma berbagai rasa ada di dalam perut keretapi itu, mual dan muak aku bau bauan masam yang menerjah rongga hidung.

Beberapa pasang mata terus terusan menerkamku, tertanya di hati apakah pelik benar kelibatku ini sehingga mengganggu pandangan mereka. Ah, biarkanlah mereka melihat ciptaan tuhan yang ajaib ini. Punggung ini kulabuhkan di sebelah apek cina yang membawa dua plastik bertulis Giant. Lesu wajahnya membuat hatiku tersentuh hingga tidak lokek aku melontarkan senyuman. Kata orang, senyum itu penawar duka. Apek itu membalas senyumanku dan sambung melelapkan matanya hingga tiba ke destinasi yang diterjah.

Saat ini, fikiranku terbang ke Kota London. Teringat tika mula mula aku meneroboskan diri ke dalam 'underground tube'. Aku lihat wajah asing yang tak pernah lintasi mata buntangku. Masih terbayang lagi, di saat itu aku baru beberapa hari sedar dari koma yang panjang. Aku buntu mencari diriku, hilang segala yang teristimewa di kotak kepalaku. Resahku hanya aku yang bisa tahu.

Bersama teman yang sering menjadi benteng kuat semangatku, Fazil tidak pernah mencarik kekuatan yang goyah dalam hati ini. Dia sering mengajarku erti keredhaan dan pasrah. Tangannya ku genggam erat tika berada bersama di dalam keretapi bawah tanah itu, ku bisikkan padanya, "saya rasa asing sekali di sini. apa akan terjadi jika ada yang menegurku? saya tak ingat mereka".

Airmata mula menerjah pipiku lantas di usap oleh Fazil, "dont worry, one thing at one time k. Im sure u'll be fine. Remember, dont let the panic attack controls you". Itulah kata katanya yang sering menjadi pembakar semangat harianku sejak aku menjadi insan lain.

"You tahu tak? Nini suka betul makan kat Nando's. Jom kita try makan kat sana, mungkin ia akan sedikit sebanyak membantu you".

"Fazil, i feel lonely. My life seems nothing since the day I woke up. I lost everything, kadang kadang I rasakan u ni stranger tapi ialah...kalau you takde makin tak tentu arah la I"

"Then, let me be the stranger forever. What's make you feel happy, just do it. Im here because of you family. Mereka dah amanahkan I untuk tengok tengokkan you. I tak peduli sesiapa pun nak kata apa. Malah ramai yang ingat I ni mengambil kesempatan terhadap diri you. I believe in what I've done and hanya Tuhan yang tahu keikhlasan I".

Aku terharu dan mendakap erat tubuh Fazil, seribu perasaan gugup jatuh berderai derai tika aku berada dalam pelukan eratnya. Kata kata yang membawa seribu satu maksud itu sering membuatkan aku tenang dan terima segala dugaan yang tuhan berikan.

*************************************************************************************

Lamunan terhenti ketika aku terdengar suara enak dari corong pembesar suara di dalam keretapi atas tanah ini.

"Next station KLCC, stesen berikutnya KLCC", aku mula mengatur langkah untuk membebakan diri dari dalam gerobok keretapi ini.

Ingatanku di Kota London penuh cerita itu masih terngiang ngiang di telinga dan mata ini,

~~IKUTI KISAH LANJUT DALAM NOVEL YANG BAKAL MUNCUL TAK LAMA LAGI~~

1 comment:

Aqasha said...

It's me Didi.
I'm a fren.
I hope u're gonna be fine.