Wednesday, January 09, 2008

~~Jika Kau Suka Dialog Ini, Dapatkan Novel ku Nanti~~

Petang itu sungguh redup bayunya, angin sepoi yang mencium pipiku meredakan setiap gelora di dada. Semalam, ku renung jauh ke dalam mata jejaka itu dan lahirlah seribu satu perasaan yang menyelinap ke liang liang sempit hati. Ah, inikah ertinya rasa ingin berkasih?

"Mengapa kau sering merenung mataku? Kau lihat konsert Marc Anthony di dalamnya ke?", sering aku diterjah soalan itu setiap kali aku terpaku dalam redup matanya.

"Errrr, kau sering ganggu konsentrasiku tiap kali aku di selubungi rasa nyaman. Aku cuma meminjam matamu untuk melihat keindahan milik tuhan. Kau tak mahu benarkan aku merenung ke dalam sepasang mata redupmu?", ajuku dalam sedikit nada kecewa.

"Kau lucu benar, tak puas aku melihat kau tersenyum sendirian merenung kaca mataku. Kalau benar mata ini bisa menyamankan hari hari mu, aku tak mahu kau melepasi dari pandanganku. Apakah kau mahu terus merenung mata ini biarpun satu hari nanti ada garis kedut meliputi sekitarnya? Atau tatkala itu kau jemu dengan sepasang mata kuyu ini", sambil tersenyum dan tertawa kecil dia mengasak keegoanku.

"Look, God gave me your eyes to feel alive. I need your eyes to guide me thru this life, please allow me to stay calm in your arms. Seandainya kau tak mahu aku merenung lagi matamu itu, aku bisa buta untuk mencari erti ikhlas yang terpancar jelas dari hatimu ke sayu matamu", aku cuba menarik perhatiannya lebih serius.

Lantas, dia merangkul kemas leherku dan merapatkan terus matanya ke dalam mataku sambil aku mendengar nafasnya berdegup kencang. Aku lihat jelas di dalam matanya, ada air yang mula bertakung ingin menjilat pipi bersihnya. Ku rangkul pinggangnya, hatiku mula bicara dan seraya itu hatinya semakin kencang bergelora.

"Kau buat aku hidup semula setelah lama kehilangan sebutir cahaya. Aku tahu kita bakal menongkah arus yang ganas, aku juga sedar api cinta ini bisa padam bila bila masa. Namun, ingin kunyatakan, jika mencintaimu itu adalah salah...aku tidak mahu menjadi benar. Tuhan benar mengabulkan doaku dan aku tidak akan pernah sekali pun kesal jika kau bakal meninggalkanku satu hari nanti", air mata mula membasahi ruang pipinya.

"Mari kita terus rasa ingin dihargai agar ruang kecewa tidak bisa menular", aku menyapu lembut titisan air yang mengalir semakin deras di pipi gebu itu. Kami berangkulan kemas sambil ditatap jauh bulan terang malam itu.

Ah, apakah benar cinta itu menyakitkan? Kalau benar aku sudah bersedia bersama penawar kekecewaan itu. Di telan malam hari yang dingin, aku masih merenung mata sakti itu, sukar benar ingin melepaskan pandangan dari kesayuannya. Tersenyum malu aku bila dia mengenyitkan matanya. Indah juga rasa di panah cinta.


**Antara dialog dalam novel yang bakal terbit tidak lama lagi...Nantikannya**

.........................................................................................................................................................................




No comments: