Friday, January 04, 2008

~~Aku Rindu Kota London~~

Malam tadi aku benar benar rasa kesunyian dari hembusan bayu Kota London. Entah mengapa, hati ini di asak keras untuk balik menjengah segala kedamaian yang pernah aku alami. Teringat saat manis & pahit yang aku lalui sehinggalah ingatanku juga ditelan di negara bekas penjajah itu. Aku tahu, Fazil pastinya kurang senang dengan jolokan tersebut, katanya kita harus mengkaji tentang penjajahan itu sebelum melontarkan kata sewenangnya. Obses sungguh pemuda itu dengan kesan sejarah yang hanya retorik semata baginya.

Aku benar rindukan kota London. Segala kebebasan minda dan jiwa yang aku lalui membuatkan hati ini meruntun mahu bergegas memijak bumi Britain itu. Apa aku terkena jampi oleh mat saleh? Jika benar, aku relakan sahaja jampi itu menyelinap dalam tubuhku. Hari hari aku suram tanpa hiruk pikuk warga kota yang menyendat di Oxford Street, Trafalgar Square & Piccadilly Circus. Bas dua tingkat yang bersepah di atas jalan raya turut membuatkan aku cemburu dengan negara itu, lebih banyak pengangkutan awam dari transpotasi peribadi. Hebat benar jika dibandingkan dengan negaraku ini.

Di sini segalanya mencekik urat sendi hingga tak bisa bernafas, ke mana sahaja aku tempuhi pasti disekat oleh tol berselirat malah tatkala kereta minta di isi takung minyaknya maka ketika itu jualah nafasku sendat semula. Bila teringatkan 'Speaker's Corner' di Hyde Park, dadaku bergelora menahan sendu, aku rindu bangat dengan kebebasan bersuara di sana sambil di panah terik mentari (jika musim panas) dan dicium angin sejuk musim dingin. Sambil menjilat aiskrim, mendengar penuh sinis (adakalanya khusyuk) dan sesekali baring di padang nyaman membuatkan aku terngiang ngiang akan keharmonian menjadi sebahagian warga kota di sana.

Aku mahu pulang ke sana dengan segera, persetankan apa mereka di sini bakal menujah dengan kata - kata. Kalau kau mahu bicara tentang semangat bangsa dan perjuangan nasionalis, kau tak kenal apa tersirat dalam hati kecilku. Aku sanggup gadaikan nyawa untuk Malaysia malah bertegang urat menegakkan suara rakyat biasa yang tidak berharta. Mereka yang pandai menunding jari mencebik bibir hanya tahu menelan harta bukan milik mereka. Bicara mereka biasanya lebih kepada semangat membuak tapi gentar di ajak ke gelanggang.

Aku cuma terasa rindu akan segala keharmonian dan ketenangan tika aku menjadi warga bumi Britain. Asyik di buai dingin beku empat musim, lena dalam sopan bicara Inggeris, tewas dalam dakapan lena taman - taman indah sekitar kota London, lapar hidangan makanan pelbagai jenis bangsa dan budaya dan rindu suara riang kanak - kanak yang keletah dalam bicaranya. Aku rindu!

Aku dalam dilema antara London atau Malaysia. Mungkin aku akan kembali ke sana dan jika itu yang aku pilih, ia mungkin buat selamanya. Lantas, tika itu jua aku teringatkan wajah anak anak kecil yang mahukan suaraku menjadi suara mereka menentang kerakusan pemerintahan gila kuasa. Aku bingung antara kedamaianku atau ketenangan mereka? Aku punya pilihan namun tidak bagi mereka, aku punya warna hidup yang berbeza namun satu warna buat mereka. Apa aku harus biarkan airmata marhain itu menjadi beku tanpa ada yang membela nasib mereka?, atau aku harus turutkan kegirangan hatiku yang membuak buak?

Oh tuhan maha pengasih lagi penyayang, aku tidak tahu apa lagi dayaku untuk meneruskan keputusan ini. Cintaku pada tanah bumi Britain yang kau curah dengan penuh sentosa itu membuatkan aku terlena dalam dunia semasa, sedangkan darahku yang mengalir sebagai anak bangsa Malaysia meluap - luap marah dengan kerakusan korupsi pemerintah yang gilakan duit rakyat miskin lagi papa kedana.

Kota London sering memanggil manggil naluriku, pastinya aku akan kembali dan merangkul segala ketenangan jiwa yang pernah aku rasai. Kini aku mengerti mengapa temanku di sana tidak ketemu jalan pulang, kerna kota London adalah kota candu. Ketagihan memeluk rasa kedamaian membuatkan lupa tentang generasi bangsa yang harus kita bela.

Aku pasti kembali....Nantikan aku Kota London!!!

No comments: