Thursday, January 03, 2008

~~Aku mula berkongsi dengan kamu~~

Mencari diri yang hilang, menerjah pekat dugaan hidup. Aku merangka kisah perjalanan hidupku untuk kubongkarkan pada dunia. Ramai bertanya, apa yang ingin aku geledah sehingga tekadku untuk menerbitakan sebuah novel semakin tebal.

"Usah kau tanya apa itu kecewa dan pilu, aku lebih merasainya", ujarku pada seorang teman

"Nah, kau mahu ceritakan keaiban orang lain? Kau mahu cerita supaya mereka simpati terus melihat kepiluanmu?", dia lantang bersuara menikam dengan kata katanya.

"Kau mahu tahukan apa erti sepi buat manusia hilang ingatannya seperti aku? Kau selalu ajukan seoalan apa bingung aku setiap detik. Kenapa aku ini sensitif tak bertempat, malah kau juga yang ajar aku bagaimana hidup ini penuh dengan warna suka duka. Kau mahu aku rasainya tapi kau lupa aku ini buntu dan terus buntu dengan diri aku", aku meninggikan suaraku bukan untuk menang tapi menagih pengertian.

"Ah, suka hati kamulah. Seluruh alam ini sudahpun mendoakan kamu, jika kamu mahu tekad menceritakan segala sulit yang berlaku...nah lantas aja kau teruskan", wajah dia sedikit hambar tika aku cuba memperjelaskan padanya.

.........................................................................................................................................................................

Aku duduk termangu mangu melontarkan pandangan luas di lautan itu. Airnya tenang namun hangat di dasarnya sering bergelora. Sudah letih untuk aku bertekak dengan diri aku sendiri. Malah, Fazil sering memberikan aku kekuatan untuk menerbitkan novel kisah hidupku namun mengapa sang ratu dari kayangan itu menyekang impianku. Bukan untuk mengaibkan sesiapa, aku hanya mahu khabarkan pada dunia tentang kejadian istimewaku ini.

Bayangkan seorang gadis yang gembira dengan hidupnya, dilahirkan sempurna sifat dan memiliki sebuah keluarga harmoni dan bahagia. Menjangkau remaja, segala bertukar corak warna. Jika putih itu suci, tidak lagi padaku kerna warna putih itu sepi. Jika hitam itu kotor, tidak lagi padaku kerna pekat hitam itu warna yang membuat aku terhimpit dalam duniaku.

.................................................................................................................

Sudah ku khabarkan, novel ini bukan sekadar perjalanan kisah hidupku namun perjuanganku dalam membela hak rakyat bersama teman istimewa yang ku temui lama dahulu tapi sekadar di alam maya. Aku dibuai rasa indah sambil menjalani hari yang suram. Apa ini ceritanya cinta? Segalanya akan aku khabarkan dalam novel istimewa itu nanti.

Aku bukan sendirian menerbitkan novel itu, sambil didampingi pemuda istimewa yang sudi berkongsi kisah hidupnya maka aku semakin tercabar dan berani mendedahkan perjalanan singkat hidupku. Setiap kali aku membaca tintanya, aku semakin tercabar dan bahang cabaran itu menjilatku hingga hangus. Aku hanya mahu melihat kehebatannya dalam pembikinan novel ini.

Nantikan novel garapan kami berdua dalam masa singkat ini, biarpun ceritanya penuh tragis dan realiti namun kami juga mengharapkan 'happy ending'. Siapa yang mahu terus dihujani pilu?

Kesibukan aku dan dia dalam menghasilkan novel ini lebih memberikan cabaran buat kami. Nah, ini bukan promosi murahan untuk menarik kalian membelinya. Mengapa harus dibaca novel ini? Ia cerita dua insan yang mahukan sebuah kasih yang abadi dalam pertempuran di medan hidup.

Aku mahu berterima kasih buat keluarga dan rakan rakan terutamanya Marina, Ila, Ennie, Fida, Ekin dan Huda serta pasangan pasangan mereka kerna tidak jemu membantuku membentuk erti hidup yang aku jalani sebelum ini. Terima kasih juga buat Fazil yang menjadi pencetus semangat dan kekuatanku dalam menjalani kebuntuan saban hari. Aku tahu kau lakukan segalanya untuk melihat aku sembuh.

Apa ertinya jika terima kasih ini tidak ku layangkan buat teman teman AIC, kamu semua tahukan bahawa aku melihat diriku menjadi seyakin ini dengan asakan kamu semua? Naluri keprihatinan dan keinsafan aku sering terusik tatkala kita memenuhi undangan melihat kesengsaraan suara - suara rakyat.

Dengan asakan ceramah hebat Datuk Sri Anwar Ibrahim, aku mula rasakan kamu yang sekadar memandang kami ini melakukan kerja bodoh dan membuang masa sesungguhnya tidak berasas semata. Nilai harga kami hanya boleh terjawab dengan tidak mengaut wang ringgit dan material malahan kami mampu pelajari erti keikhlasan dan perjuangan yang tidak kamu fahami. Mungkin kamu yang sinis terhadap kami tidak dilahirkan dengan semangat perjuangan, bukan salah kamu.


Aku kalau sudah mula bicara tentang politik, pasti tidak berakhir segala kerja. Sudah, hentikan seketika. Aku mahu bersama naluriku dan si istimewa itu untuk menyudahkan novel ini. Pastikan teman - teman dan separa teman di luar sana dapatkan novel tidak bernama di suatu hari dalam tahun ini.

"Jangan di asak aku dengan sentimen tidak bermoral, kamu itu lebih mentah bicarakan tentang kejujuran kerna himpunan longgokan wang di mata kamu mengaburi keperitan mereka yang terpinggir di bumi sendiri"


No comments: