Sunday, December 03, 2006

~~S E L A M A T H A R I L A H I R M A M A~~

Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday to MAMA
Happy birthday to you

Selamat menyambut hari ulangtahun yang ke 47 mama, dengan ingatan tulus ikhlas berkait doa yang bertautan, anakmu di perantauan ini sentiasa mendoakan kesejahteraan serta kebahagiaan yang berkekalan. Semoga kasih kita sentiasa mekar sesegar bunga di embun pagi.

Apa yang tersirat di hati kecilmu MAMA?, apakah mungkin doa yang dikau panjatkan buat illahi di hari kelahiranmu ini? Detik jiwamu tak terbaca dek akalku, gerak matamu adakalanya dusta menyimpan gusar hatimu, renunganmu adakalanya berpura mewajahkan ketenanganmu. Sesungguhnya, hati ibumu tak dapatku sangkal.

Mama, ketahuilah bahawa kebahagiaanku dalam raga hatimu. Biarpun kita dipisah tembok ribuan batu namun setitik kasih ini tak pernah luntur warnanya. Andai mungkin kita tidak lagi tinggal sebumbung, perpisahan duniawi ini mungkin meledakkan hati kecil ibumu, yakinlah bahawa murni cinta anakmu ini tak pernah hilang walau sebesar zarah. Kekalnya ia sehingga ke alam abadi.

Anakmu ini tak pernah dan tak akan lupa setiap belai kasihmu, perhatian dan kegusaranmu tatkala diri ini terlantar sakit. Bukan mudah mengendong anak selama 9 bulan dan membesarkannya sehingga ke hari ini. Kaulah wanita paling tabah dalam hidupku, biarpun tak pernah kulafaskan dari kata kata namun ia terpatri di sanubari dari saat mata menjengah duniawi 23 tahun yang lalu.

Hentikanlah kebimbanganmu itu mama, sesungguhnya setiap detik bimbangmu akan menjadi duri beracun dalam kotak jiwaku. Di sini, aku belajar erti hidup tanpamu dan yang lain. Kesukaran di saat permulaan menjadikan benteng utuh untukku mengorak langkah dengan lebih gagah di hari esok. Ini semua tak akan bisa terjadi jika tidak disusuli dengan doa serta nasihatmu mama....

Terlalu banyak yang harus kuungkapkan tanda kasihku padamu, namun biar seluas alam lembaran ini...ia masih tak mencukupi buatku lakarkannya. Cukuplah sekadar kunyatakan, setiap nafas yang kuhidu ada namamu dan setiap nafas yang kuhembus masih terpahat namamu. Mana mungkin ia terputus walau dalam tidur, kasihku masih segar disisimu.

Dihari bahagia ini, doaku panjatkan segera buat ILLAHI agar setiap langkahmu diawasi dengan nikmatNYA, setiap degup jantungmu di sulami dengan ketenangan olehNYA malah setiap kerdip matamu terpaut cinta yang tak mungkin pudar warnanya. Semoga, usiamu dipanjangkan Illahi agar dapat kita terus menitip kasih menjadi pelangi indah esok hari.

Hanya padamu ya ALLAH, ku pohon agar kau lindingilah wanita mulia bernama ibu ini agar sentiasa dalam peliharaanmu, sesungguhnya dialah wanita yang paling tabah dan amanat menjaga wasiat darimu. AMIN...

Salam Hari Lahir dari anakandamu yang jauh disisi.....


1 comment:

zafi said...

amin. May Allah always bless ur mum n us with barokah. :)