Friday, October 14, 2011

Kisah Namewee!

Aku terpanggil untuk menulis kisah seorang anak muda yang berjiwa patriotik tapi di kecam kerana menghina negara dan POLIS (so what kalau hina polis?).

Satu ketika dulu, kita di bangunkan oleh makhluk makluk yang kononnya berjiwa KEMELAYUAN/KEMALAYSIAN tentang kemunculan anak muda ini yang terlalu lantang,lancang dan kurang ajar. Anak muda berbangsa CINA ini seringkali ditujah dan dihenyak-henyak kerana dia anak cina. Kalaulah dia anak Melayu mungkin tak sehebat ini dia dilanyak.

Nama Namewee yang tidak pernah dikenali, entah dari mana, siapa dia, mak bapa kerja apa (kerajaan ke swasta ke sendiri), sekolah mana, dan macam-macam persoalan lagi mula di asak oleh umum untuk mengetahui.

Sayangnya masyarakat kita hanya melihat Namewee dari kacamata media yang mengecam! bukan dari kaji selidik kenapa dia menjadi kecaman semua.

Jujurnya, aku tidak mempunyai masalah bila dia memaparkan kisah di TNB walau aku rasa bahasa dia mungkin keterlaluan (carut mencarut) namun aku tak mahu hipokrit yang anak Melayu kita pun mencarut bagai nak rak bila dengan kawan-kawan mereka sendiri, contohnya seperti ini:

" Hei Leman (bukan nama sebenar), babi la kau ni! Aku dah kata jangan cakap nama aku! Ni yang aku panas. Puki*** kau! Kalau kau nak tido lokap, kau tido la sorang, jangan la petik nama aku!", berang Leman sebab Kayrol (bukan nama sebenar) pecah rahsia yang Leman terlibat dalam aktiviti MEREMPIT!

"Man, sial la ko ni! Yang ko lari tinggalkan aku apesal? Sakit dowh kena terajang ngan polis kat dalam tu (merujuk kepada lokap). Mana tahan seh, aku petik la nama ko sekali", balas Kayrol bila Leman tunjal kepalanya.

Itu antara kisah secubit dari segunung kata-kata anak MELAYU kita. Kalau aku rajin, aku post lain kali tentang bahasa yang melambangkan BANGSA ni.

Berbalik kepada kisah Namewee, tentang video rakaman berangnya terhadap TNB. Timbang tara balik, mungkin betul tindakannya benar cuma kekesatan kata-kata dia tidak dapat kita kawal.

Seterusnya isu Namewee dengan lagu NEGARAKU, POLIS dan AGAMA ISLAM. Pertama sekali, adakah Islam mengajar kita untuk membalas dengan kebiadapan apabila seseorang itu mempersendakan Islam? Bukankah sikap yang harus kita tonjolkan adalah bersopan dan menjaga peradaban? Walaupun isu azan dipetik dan dipersendakan, kita harus tampil dan mendengar apa yang terbuka di hatinya. Susahkah memberi cadangan seperti ini (sebagai contoh) Negara ini negara ISLAM Namewee, cara Islam harus diterapkan dan azan adalah cara yang tak akan boleh diubah selagi Islam memerintah. Bukannya azan itu memakan masa 4 jam atau 40 minit lamanya, hanya 4 minit dan adakalanya kurang daripada itu. Susahkah nak memberi penjelasan? Kenapa kena gunakan kekerasan?

Kalau nak didik ketam berjalan, adakah kita harus berjalan senget?

Kalau lagu Negaraku dan membidas polis itu satu kesalahan besar sebagai rakyat Malaysia, aku rasa kita ini masih hidup di zaman kemunduran dan tidak berkembang secara siviknya. Hak bersuara sudah lama mati di Malaysia dan hanya suara pemerintah yang bisa didengari hingga adakalanya mual dan senak.

Aku suka cara Namewee menceritakan kisah hidupnya!
http://www.youtube.com/watch?v=LP9DL1lmWSM

Aku rasakan dia tidak hipokrit! Cuma caranya yang lantang perlu ada yang menegur. Manusia tidak akan berubah kalau pihak ketiga mengubahnya. Perubahan akan datang dari dalam diri sendiri.

Setiap kali aku dengar lagu ini, aku rasa dia patut di beri ruang dalam industri. Dia punya satu bakat yang tak diragui.


Namewee cuba memberi tahu dunia, bukan untuk menarik simpati sebaliknya mewarwarkan suaranya sebagai anak Cina di Tanah Melaya harus ada ruangnya. Kalau bercakap mungkin dia keterlaluan, kalau membidas mungkin banyak yang tersasul, lantas dengan lagu yang dirangkap baik atas lirik sudah cukup membuatkan dia berhati-hati dalam bicara.

Aku tak merasakan dia CURANG pada Malaysia, berpura-pura menyintai MALAYSIA atau sekadar mencari publisiti di tanah MALAYSIA.

Lihat pada filem yang di hasilkan dalam keadaan penuh tertekan. Dia punya wawasan tinggi dan sangat komited terhadap visinya.

Usahlah yang buruk kita umpat hina dan keji sedang yang baiknya kita tutup mata sahaja. Ambillah sedikit kekuatan semangat dan keazamannya untuk berjaya dijadikan sebagai antara punca semangat kita.

Filem tersebut dikelaskan dalam kategori HEBAT, MENARIK dan penuh MESEJ. Mana mungkin kita terfikir untuk merakamkan filem dengan ber-budget-kan ongkos minimal? Kamera yang digunakan juga hanya kamera biasa kalau nak dibandingkan mereka yang membawa gadget tercanggih dan terbesar yang berbaris di pasaran semasa.

Aku rasa Namewee berbakat dan seni muziknya juga hebat! Anak Malaysia yang berpotensi tinggi mengharumkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa. Percayalah, satu hari nanti bila dia pulang bawa 'award' barulah mata kita terbuka dan menerima dengan seadanya.

Have you ever seen this clip?
Namewee Nak Jumpa PM


Adakah anda rasa dia cuma mahukan publisiti? Atau memohon maaf secara sinikal? Atau memang dia jujur dalam kata-katanya?

Wake up guys, success is going from failure to failure without losing enthusiasm. "So go ahead! Fall down and the world looks different from the ground" quote by Oprah Winfrey.

Janganlah asyik terpedaya dengan kisah media yang sering memburukkan keadaan. Sedar atau tidak, media hari ini berperanan menjadi mulut tempayan bukan penyebar berita. Terlalu sibuk kisah kontroversi dari kisah yang patut menjadi pengetahuan dan pembelajaran.

Aku rasa kita patut bagi ruang untuk dia berjuang! Bakat yang ada tak sepatutnya kita tanam dan asyik bangkit dengan muzik Melayu yang layu. Berapa banyak artis Cina kita tumbuh melata di tanah air ini? Atau sebenarnya artis ISLAM yang meniti seperti cendawan baru lepas hujan di tanah tinggi?

Bersama kita fikirkan siapakah dan apakah Namewee ini benar-benar 'cibai' yang dilaung-laungkan oleh orang Melayu atau sebenarnya dia adalah seorang insan yang lahir dengan bakat yang luar biasa tanpa kita sedari.

Cuba lihat klip ini pula?
Namewee Mengamuk dengan UTUSAN

Aku tak salahkan dia sekali lagi, tapi apa yang diperkatakan dalam nada marahnya itu sesungguhnya benar! Fikir sebelum tulis, sebagai seorang wartawan, etika harus dijaga. Mana boleh ikut suka nak tulis apa yang kita rasa. Macam tu tulis sahajalah dalam blog!

Peringatan pada diri sendiri : Sebelum tundin jari, cermin diri. Berhenti mencaci tingkatkan sahsiah diri, beri peluang untuk mereka bersuara dan berjiwa!


InsyaALLAH!

Here I've posted some of his pictures....For those who have no idea about this guy, please google-ing...










3 comments:

Anonymous said...

Agree

Mrs.MH said...

I can feel he sings from the heart.. Remang bulu roma.. 100% Agreed apa yg disampaikan olehnya dlm klip lagu tu. Harap 1M'sia bukan setakat 'melepaskan batuk ditangga'.. Our leaders kene ambil tahu ttg minority yg lain juga.. Really look 4ward for d movie Nasi Lemak 2.0. Didnt he's d producer of that film.. Nmpak sgt media tidak war2kan.. or is it me yg tak tahu...

Marini_Kamal said...

sis,
cerita ni dah lama masuk panggung tapi tak banyak publisiti. Now dah nak masuk astro first pun!

anyway, what he did mmg la tak betul tp he speaks his own right kan :)