Friday, February 12, 2010

AKU DEDIKASIKAN WARKAH INI BUATMU "WAN AZIZAH"


Cuba kau renung
Tepat dalam matanya
Tusuk hingga jantungnya
Degup itu tak sama
Kencang lebih dari biasa
Irama kalimah ALLAH sentiasa bergelora

Cuba...
Kali ini teluskan jauh
Biar kau rasa gugup jiwanya
Meronta menangis
Tiada kias di wajah
Tiada airmata menyapa
Tiada resah tergambar

Dia bukan kaum adam
Yang tuhan jadikan sekuat tunjang
Bukan..
Dia bukan jadi jadian yang penuh kuasa ghaib
Dia hanya dijadikan dari tulang rusuk kanan ADAM

Batinnya masih sutera
Tuturnya tidak selantang siapa siapa
Dia hanya membela nasib teraniaya
DIA
DIALAH yang membuatkan aku BANGKIT
Tidak mahu diselimuti keayuan yang palsu
Bersopan tidak beralas
Bersantun tidak bertempat

Wanita itu
Tunjang perjuangan MARHAEN
Tangannya tidak pernah mengangkat senjata
Tidak sehebat pejuang terulung TUN TEJA, HANG LI PO, PUTERI GUNUNG LEDANG
Tidak selantang IBU ZAIN, TUN FATIMAH, SAMSIAH FAKER dan seangkatan dengannya

Suaranya halus adakalanya tidak bisa kedengaran
Umpama bayu yang berhembus
Sayup sayup di cuping telinga

Wanita itu
Penuh debar di dalam dadanya
Minit minit yang berlalu umpama penjara
Kebahagiaan dirobek
Keceriaan diragut
Keperibadiaan diaib

Aku bangkit atas suara sepoinya
Aku lantang atas semangat tegarnya
Aku celik atas panahan matanya
Aku tercabar atas kekuatan batinnya

Setiap kali nama itu ku sebut
Jiwaku menangis
Aku melihat airmataku berdarah
Titisan yang gugur dihambat dendam
Aku mampir padanya
Dalam dakapan aku bisikkan
KAU ITU PENCETUS SEMANGATKU
KAU ITU PEMBANGKIT KEBERANIANKU

Selagi nafas masih ke hela
Tidak sekalipun aku berundur
Dari memastikan penderitaan jiwamu berakhir
Meskipun kau tidak bersendiri
Tuhan itu mencintaimu sepenuhnya
Dan
Aku mahu akhiri episod hitammu
Dengan warna pelangi memancar
Tidak lagi dirundung mendung tiada noktah

puisi buat WAN AZIZAH

1 comment:

Truckster said...

sis saya mahu puisi ini bergema di pekan frinjan!