Tuesday, January 12, 2010

DESA BUKAN UNTUK AKU?

Ku lihat kaki yang rapuh
Menggagahi belukar kota
Di lautan itu penuh duri duri dosa
yang berderai tabur di pinggir desa
Bukan hikayat ku hitung
Hanya bicara hati santun menyantun

Bahasa aku baku,
Menyapa pada segenap sudut buntu
Nahu aku satu tidak berdua bertiga berempat
Namun sesiapa pun tidak bisa berlagu denganku
Hanya mungkin bicaraku tuli asasnya

Desa bukannya tempat aku berlarian
Mencari serpih hidup yang pura pura
Menadah pada langit bahawa aku mahu pulang
Ke mana bukan kepada siapa
Suara tidak lagi kedengaran
Hanya mungkin bibit bait bibirku bisu

Aku lontar padu suara pada desa
Mahu tidur di tebing paya
Berombak berenang melawan arus pantai
Mengutip siput siput
Bina segala istana igauan
Namun suaraku bukan milik desa
Hanya mungkin penghuni kota bisa kedengaran
Lantang bicaraku bukan pada desa

No comments: