Tuesday, November 24, 2009

Bermula Lembaran Aku

Salam buat sahabat & keluarga,

Pastinya kita sedang menghitung segala waktu dan saat yang ada untuk memulakan tahun dan azam yang baru. Bayang 2010 sudah kian jelas, sorakkan SELAMAT TAHUN BARU sudah dilatih berkali kali hingga tak sabar menanti saatnya. Namun, kali ini dapatku rasakan apa itu artinya pejam celik. Tika kelopak mata terbuka dan beberapa saat nanti akan terkatup dan terus lagi terbuka dan terkatup hingga tak tahu betapa penatnya mata terus bekerja walhal minda tak mahu berhenti memberikan ruang rehat. Setahun yang sedang berlalu dan bakal meniggalkan aku, kau dan semua tidak kita rasai betapa pantasnya ingin meninggalkan kita.

Aku sering berkata pada suami,

"sayang, i don't feel that i'm enjoying my life, as time flew and nothing gained apart from counting the days what should or shouldn't do",

Mr Kekasih dengan wajah sedikit murka

"what are your trying to say bee? adakah u tak rasa bersyukur dan tidak suka dengan kehidupan u hari ini?",

"eh tidak, don't get me wrong sayang. I suka sangat hidup hari ini apatah lagi ada you di sini, What I'm trying to say was hidup ini terlalu pantas. Now is November and as I can remember, last year at this point of time kita masih cerita tentang apa yang patut ada dalam perancangan perkahwinan kita, tapi hari ini rasanya perkara itu seperti semalam yang baru berlaku".

Itu hujahan aku yang serasanya Mr Kekasih masih lagi tidak mengerti.

Benar, aku tidak merasakan 24 jam sehari telah kumanfaatkan sebaik mungkin, aku tidak terasa nikmatnya sebulan itu selain dari mengejar hingar pingar waktu pejabat yang sibuk dengan:

"eh dah siap ke yang tu, ermmmm marini yang ni dah ada ke? settle semua?"

atau dialog ini sering dan acapkali digunakan:

"when is the deadline? ermmm meeting nanti kita cerita. Owh ya bila meeting ya?"

Kerana kesibukan mengejar DEAD-line aku seperti mahu mati hari ini di atas garisan yang tidak berpaksi. Tuntutan masa yang terlalu pantas bak air terjun mencurah ke alur sungai, itulah nasib yang aku lalui.

Walau Mr Kekasih cuba bawa aku kembali pada paksi yang nyata, dataran yang luas, awan yang menggebu namun aku masih terus rasakan esok seperti sekarang dan lusa seperti 2 jam lagi.

Kataku, "Sayang, I mahu menulislah. Menjadi seorang pujangga yang memuja alam, memuja bintang dan bulan, pokok dan bunga, binatang dan ulat serta ragam ranjau penghuni desa kota"

"Boleh bee, as long as you confident dan you mahu, I sentiasa ada di setiap ruang saat yang you terdetik", Mr Kekasih lantas mengucupi ubun ubunku.

Itulah Mr Kekasih yang aku kenali, walaupun katanya kadangkala membunuh setiap jiwa yang membara, hakikinya dia sangat mengerti dan penuh dengan gumpalan kasih sayang hingga tidak terlerai ke akhir hayat.

Hari demi hari aku merasa terpanggil untuk terus merantai jemari dan pasak minda berfikir tentang keseriusan menulis, namun di kala itulah aku berhenti berfikir. Aku takut mencatur bahasa untuk melihat yang indah belaka, aku gusar jika kataku bisa melumpuhkan semangat mereka yang membaca.

Ada yang bicara, "Untung kau ada kerja yang baik, yang tidak perlu banting tulang. Apa yang kau rungsingkan? Ada orang kerja pun takda, kewangan pun melara. Lagi susah tau"

Maaf sahabat, aku tidak bicara tentang HARTA DUNIA yang kau maksudkan, aku masih tahu ucapkan ALHAMDULILLAH pada rezeki yang ALLAH kurniakan. Tidak terpaling rasa tidak beruntung. Aku bicara tentang AKU dan MASA.

Pernahkah kalian terlintas, apa yang kalian buat sepanjang hari? atau sepanjang minggu? atau sepanjang bulan? lantas menjadi sepanjang tahun? Saban waktu hanya fikirkan KERJA balik dan tidur, sambung lagi KERJA dan tidur dan begitulah lumrahnya.

Ada yang kata, "Kan Kerja tu ibadat wahai cik pujangga?"

Ya benar!! Kerja itu ibadat, kerja itu dituntut Allah swt tapi aku bicarakan di sini tentang masa yang kita hamparkan buat kerja apakah cukup untuk bersedia menerima mati hari esok? Aku tidak bicarakan tentang keperluan bekerja dan kesungguhannya menjadi yang terbaik. Aku walhakan kisah untuk mencari apa itu kepuasan dalam melayari dunia milik abadi Illahi ini.

Kerna itu, aku dapat rasakan sebutir permata jatuh dan meresap kemas dalam sanubari menghayun memohon agar aku kembali menjadi penulis tegar yang mana sudah pun aku berkira kira untuk luputkan sahaja.

Dengan menyanyi bersama unggas, membingit bersama cengkerik, bergurau senda bersama burung dan terbang ke puncak awan mungkin dapat membawa aku menikmati alam ciptaan TUHAN yang agung ini.

Aku nekad, aku tekad atas segala dorongan dan usaha, aku sahut cabaran ini! Masa tidak pasti akan rasa rugi kerna aku akan menghembus setiap bayu baldu menarik roda perjalanan hidup dengan bicaraku.

Terima kasih teman~

No comments: