Monday, September 28, 2009

JIN NOTTI TAK LAYAK KE PANGGUNG

Kesempatan bercuti panjang musim perayaan Aidil Fitri lalu pastinya diisi dengan beberapa aktiviti riadah, terutama bersama suami. Al-maklumlah dengan singkatnya masa yang ada kadang kita teralpa bahawa dialah teratas dalam setiap diari penuh kita.

Tanpa ada niat dan rancangan, aku dan Mr Kekasih putuskan untuk nonton filem. Filem 'UP' katanya menarik, Mr Kekasih pasti gembira dengan wajah filem animasi kerna itu genre yang sering berada dalam mindanya. Aku ikutkan sahaja asal tiada unsur kejam dan ganas sudah cukup memadai. Hajat kammi terbantut, tertindas oleh waktu dan juga ruang tempat, semuanya penuh kecuali di barisan hadapan.

Kami batalkan rancangan menonton filem itu di kaunter pembelian tiket, GSC One Utama dan gantikan dengan semangat menonton filem wajah kita, filem Melayu. Terlintas untuk melihat aksi Mawi dan Fafau maka kami sepakat menonton JIN NOTTI.

Sepanjang perjalanan mengharungi layaran filem tersebut, aku kian mual seperti nak muntah ada, pening lalat ada, panas, sakit telinga dan yang paling tinggi sekali tahapnya ialah mengantuk. Bayangkan, aku dan Mr Kekasih ketawa dalam paksaan. Kami cuba hayati apa sebenarnya isi kandung filem ini, nak kata komedi jauh sekali, thirller? aduhhh tak tergolong, animasi 3D? B-O-R-I-N-G! Itu yang aku dan Mr Kekasih lampiaskan sebaik tamat menonton filem terbitan KRU itu jam 1am.

Aku sungguh tak mengerti, apa sebenarnya intipati yang cuba ingin disemat dalam hati kami? Unsur syirik, khurafat ada terselit sana sini namun itu bukan alasan untuk aku katakan filem ini 'HANCUR' sebaliknya penceritaan filem ini tak ubah seperti drama TV yang tak mungkin ada siapa ingin menontonnya.

Maaf, aku tak bisa lagi kawal emosi pabila terkenangkan waktu dan wang yang terbuang gara gara duduk di panggung menonton filem JIN NOTTI ini. Teman dan sahabat, jika kalian benar mengenali aku pastinya tahu benar bahawa aku tidak pernah mengasingkan diri untuk menjadi penonton pertama wajah filem melayu. Aku bangga melihat anak bangsa mahu terus menjadi seniman,, berkarya, bersutradara. Tidak bohong, aku benar ingin melihat anak bangsa bangkit menontonkan wajah filem kita. Tapi kekesalan ini terus menghambat hingga aku bingung dan tak mahu lagi menjengah panggung jika ada lagi karya sebegini tampil.

Mungkin jiwaku tidak serasi dengan animasi seperti yang ditampilkan, tapi ini kali kesekiannya KRU Production cuba hadiahkan filem HAMPEH buat aku dan peminat filem Melayu. Maaf sekali lagi jika entri ini berbaur emosi, sesungguhnya aku memang tak mampu lagi mengawal amarah dengan hadiah hari raya sebegini di panggung!

Aku malas nak hujahkan apa isi filem ini, kalauada yang ingin sembang panjang isi kandung cerita ini, aku buka gelanggang untuk kita diskusi bersama. Pada aku, cukup sekadar tag line FILEM INI TAK LAYAK KE PANGGUNG yang dapat aku gambarkan.

Usahlah buat filem kalau hanya fikir mahu duit sahaja, hati berjiwa seni, berjiwa filem akan hancur dan kalau boleh nak minta ganti balik rm 22 yang telah aku bayar.

GERAMMMMM!!!!!

p/s: Mr Kekasih tolong sambung kemarahan ini!!!! Grrrrrrrr

2 comments:

Anonymous said...

punah punah, hancur lebur tunggang langgang belaka!... pada yg bercadang2 kepinggin nonton felem ini, dinasihatkan agar beli sjlah vcd cetak rompak. Jgn mbazir rm11 atau rm22 jika berdua, lebih baik beli pirated rm5, beli nasi goreng ayam rm5, rokok marlboro sekotak, siap ada balance lg blh beli jajan, perut kenyang! sekian.

Marini Kamal said...

GREAT! WUT'RE SAYING IS TRUE...