Thursday, December 04, 2008

~~Sesaat cuma~~

Kalau bulan bisa tersenym beberapa malam lalu, apa masih kelatkah senyum diwajahku? Langkah bukan diatur sumbang namun tega merangkul hiba. Soalku hanya satu, di mana bintang menemani sepiku?

Sebenarnya malam itu buat siapa, hadirnya sering menghitung debu sendu. Kukuis kutepis menyimpuh gerutu bicara hati yang malas beremosi, tak mahu lagi dilayan negatif biru yang memanah hangus.

Aku mahu tanya pada awan, sudikah menjadi pengganti bulan? Menemani setiap rawak perjalanan hingga menepis titis titis air mata gugur. Ketakutan menyempitkan ruang waras, dejavu dejavu pekat mampir lantas ku tekan butang penenang jiwa.

Aku keliru pada waktu, pada rindu, pada buntu, pada gerutu hati yang gering. Puas menari dilautan duka, gantikan aku pantai cinta. Aku mahu dia senyum, tertawa dengan jengkel keletahku, bicara serta liuk lentukku. Aku mahu dia pimpin, gengam jemari usang, dakap tandus jiwa kehausan. Aku mahu tanam bahagia lantas yang kelihatan cuma angan angan yang mungkin kabur lagi di pandangan.

Sebentar lagi aku bisa pulang, anggukkan sahaja amarah yang datang, itu cebisan dugaan buatmu. Sesaat lagi mungkin aku terbang, tinggalkan semalam dan sesaat yang lalu yang kau lalui dengan hilai tawa, duka derita. Sekelip mata nanti aku bukan aku, aku bukan siapa siapa, cuma gadis buntu mencari taman tenang taman untuk gembira.

Ketabahan yang kau pacu tiada galang gantinya, aku kagum menatap kesungguhanmu. Aku bangga memilikimu biar sesaat waktunya. Telah aku khabarkan pada seisi alam, mahupun nyata atau maya, kau itu yang terunggul buat aku, buat cerita jalanan hidupku.

Aku penat mengitung deraian pilu, berikan penawarnya, usah disimbahi dengan warna gelita. Biar sesaat, biar sesaat kasihku, semaikan cinta agung yang bisa kau tuai.