Tuesday, December 23, 2008

~~Ini Untuk Kamu, Jejaka Bertakhta Di Jiwa~~

Semalam aku rencanakan, tentang bingungnya pada dia. Kalau seisi alam bisa mengerti, layangkan sahaja murung di hati.

Kayuhkan laju kaki ini, agar tidak terpasung pada cinta. Aku bingung mengenali gahnya 'cinta'. Apa benar ia untuk bahagia? Itu bait yang sering melintas pada tiang tiang hati.

Aku pandang dia tunduk, aku senyum dia tersipu. Makin keliru pada lirik hati kecil, muncung bibirku ditarik sepanjang Sungai Nil.

Lama tidaklah memakan tahun, kurun tidaklah memakan abad. Aku & Dia cuma buntu, bingung seketika. Benar....cuma seketika. Aduh, bagaimana harus ku katakan jika kau tidak percaya? Sungguh, sekejap saja.

Mari, dekat padaku kerna rahsia ini Akta Sulit Jiwa. Jika aku khabarkan, kau jangan lantas bicara pada mereka. Antara aku & kau bukan mereka. Takut takut mereka sindirkan aku, gelakkan bibit romantisku, mungkin ada yang makan hati tak mahu menerima hakiki bahawa Aku & Dia pantas membina Taj Mahal Cinta.

Kata orang, cinta boleh meresap sepantas halilintar. Tak perlu mengatur masa, biarkan naluri bicara, kelu lidah buktikan jiwa gelora, getar tubuh tatkala mata memanah degup jantungnya.

Kata orang, cinta boleh meracuni jiwa, membunuh gagah mematah sendi bicara. Aku biarkan kata orang itu membuktikan kebenarannya.

Mari mampir setapak lagi, aku bisikkan di telingamu. Aku & Dia bertaut cinta sepantas 48 kiraan jam. Kira kira 2 hari lamanya. Lama benar bila malam memisahkan kami berdua. Seksa menunggu panggilan darinya. Lama benar waktu bergerak, lama benar 48 jam itu.

Pantas, hati bicara suka, jiwa meronta ronta. Aku & Dia diikatkan oleh pautan cinta yang kami utuskan melalui alam maya. Mungkin ini benar cintaku atau cuma satu lagi babak kecewa yang bakal menempah tiketnya di keesokkan hari.

Kenal pun tidak, bicara hanya beberapa ketika namun utusan dari Illahi telah tertulis nama Aku & Dia bakal mengharungi alam dunia dan akhirat bersama. Tanpa renungan tirus, aku selami melalui kanta makrifat, kami diikatkan dengan perjanjian direstui keluarga. Berapa lama sejak dari 2 hari itu? Berapa lama ya?

50 hari dari tarikh bertentang mata, aku dirisik. Pantasnya antara halilintar 35 hari, aku dan dia menjadi sepasang kekasih atas tiket pertunangan. Asam garam mula dirasai. Manis, manis, manis tanpa pahit mula kami dayungi. Usah berdolak dalih, ada ketikanya hambar menampar jiwa kering. Maaf, itu bukan pasport untuk merentasi sempadan 'bosan & benci'.

Beberapa purnama lagi, gugurlah dedaunan kering di langit ketujuh menyatukan gersang hati Aku & Dia. Dup dub dup dub bunyi hati gelisah. Apa sudahkah aku bersedia? Dia sering menegur manis, "kalau sedia yang adinda nantikan tidak mungkin kita di sini, kalau sedia yang dinda soalkan mungkin esok samar lagi".

Kupaskan untuk Dia agar tahu benar isi hati yang gelora. Mungkin bisa menjadi tangkal buat jalan cereka, antara kasih abadi dan mulus nya hati.

Sayang,
Andai esok dinda tidak bersama
Dinda patrikan diri di pintu syurga
Menanti hari selamanya bersama kanda
Membawa segala harapan untuk memadu asmara

Sayang,
Maafkan kasarnya bicara dinda
Terlebihnya tingkah laku tak diundang
Kekesalan pada bibir mengguris hati
Kealpaan dalam diri mengucup jemari
Tiada dua untuk di pinta
Cukup sekadar membelai oboran kasih

Sayang,
Detik semakin hampir
Melihat kanda menjadi raja di hati
Dinda pula permaisuri menghiasi
Menganyam buih cinta melahirkan cahaya
Bukti mekarnya kuntum kasih antara kita

Mari rapatkan mata ke dalam mataku, lihat pantai biru di sebalik minda. Pelangi kembar menghambakan diri, bawa rentasi awan biru. Berlari kita seluasnya, selama mana yang kita impikan.

Bulan itu tersenyum melihat, saban kali bibir melakar senyum cinta lantas Aku & Dia panjatkan syukur. Pantasnya cinta kita bukan paksaan sesiapa, tidak membunuh hati insan lain. Berlalu itu sejarah bukan kekesalan. Berlalu itu mendewasakan kita, jangan di hukumnya. Jangan disumpah ke tujuh keturunan pari pari desa.

Hanya Aku & Dia untuk jalanan indahnya dunia, seindah impikan syurga Jannah.

***aku sambung babak seterusnya bila mata tidak minta untuk di katup**

No comments: