Thursday, November 13, 2008

~~Warkah Terlantar Di Katil Usang~~

Terik petang membuatkan aku dahaga mencari segelas air, yang kujumpa dalam peti sejuk adalah vitagen berperisa asli.

Gluk gluk, hanya dengan tiga kali tegukkan habis sebotol kecil.

Beberapa jam kemudian, aku rasakan perut mual. Serba tak kena dengan segalanya. Apa sahaja yang melintang depan mata hanya disambut dengan loya. Hati mula tertanya tanya, apa semua ini? Kepala turut menyambut pening. Pusing macam gasing.

Mr Kekasih yang terlantar setelah mendapat suntikan dari doktor pagi tadi tak mampu berkata kata. Khabarnya, keracunan makanan tapi mengapa dia sahaja yang terkena sedangkan lewat waktu ini, apa yang diratah itulah yang menjadi halwa tekak ini menelan.

"Sayang ok ke? Sakit perut lagi?", aku tanyakan padanya.

"ooook taaapi takk laaaaarat naaaak baaaangun laa", percakapan Mr Kekasih semakin lembab dan perlahan. Ini tak bukan, kesan dari suntikan yang diberikan oleh doktor siang tadi.

Tiba tiba, aku pula yang mual. Berjangkit ke? Atau psikologi yang menari?

Perut memulas, pening melibas. Tekak loya mengeras. Apa kenanya ni?

Petang berlabuh, aku masih lagi menonggeng kesakitan. Mr Kekasih terus mamai. Aku kini dapat rasakan tentang isu keracunan makanan siang tadi.

..............................................................................................................................................................

Dalam kereta menuju ke pejabat

"Baby, I rasa kita kena keracunan makanan la. Malam tadi I tak boleh tidur, cirit birit aje. Ni pun badan lemah lemah dan sakit kepala. Pusing betul ni", Mr Kekasih mulakan bicara.

"Keracunan makanan? Apasal I ok je hunny? Apa yang u makan, itulah yang I makan sama. You ni mesti ada yang tersalah makan kot"

Aku membebel dan terus memandu. Selalunya Mr Kekasih yang akan memandu ke pejabat tapi kali ini dia betul betul 'surrender'.

"Hurmmmm entahlah, mungkin I termakan mangga busuk kot. Semalam balik je rumah, I makan mangga yang kita beli di Bidor hari tu".

"Tak pelah hunny, you rehat ya. Nanti dah sampai office, kalau tak larat jumpa doktor ok."

..............................................................................................................................................................

Lokasi : Klinik Kota Damansara

"Kamu terkena keracunan makanan ni. Asid dah makin banyak dalam perut. I tak boleh nak bagi Injection takut takut gastric pula then perut you boleh kena cramp", tutur doktor berbangsa Cina padaku.

"Apa apa je lah doktor. Saya tak tahan dah ni, asyik ke tandas selang 3 minit. Saya tak larat sungguh ni", aku merintih.

Mr Kekasih yang sudah beransur pulih menemani aku ke klinik jam 9mlm.

Nampaknya memang benar kami terkena keracunan makanan, kesan aku cuma terlewat tiba.

"Saya berikan kamu MC dan berehat. Jangan lupa habiskan ubat yang diberikan. Kalau masih tak kurang, datang balik ke klinik", bicara doktor dengan senyuman memberikan sedikit semangat buatku.

"Thanks doc". Itu sahaja kata kata yang ada.

..............................................................................................................................................................

Maka dengan itu, benarlah RESTORAN THE CHICKEN RICE SHOP, GIANT KELANA JAYA benar benar membuatkan aku dan Mr Kekasih diserang keracunan makanan. Seksanya hanya mereka yang pernah alami tahu.

Mual bila diingatkan kembali.

Perhatian untuk semua : Jangan main makan je walaupun restoran tersebut dalam premis berhawa dingin. Belum tentu ianya bersih dan dijamin tahap kebersihannya. Perhatikan bahawa ada tak lalat berterbangan, kalau makanan tersebut dah rasa lain dari biasa, maka cepat cepatlah hentikan dari terus menelan.

Di kala aku sedang merangka ayat ini, perut masih terus memulas dan kepala tinggal saki baki pusingnya.

Ahhhhh leceh tau!

No comments: