Saturday, August 23, 2008

~~Aku Maafkan Kekejaman Kamu...~~

Bila lihat bunga berkembang, hati mula bicara indah. Teraba raba agar ada lagi akar akar yang subur untuk terus melihat keindahan dan kemekaran sekuntum bunga menguak kembang. Di kala kelam malam yang penuh dalam kegelapan, ia tak akan pernah berhenti dari disinari bintang timur dan seri bulan.

Aku mula menguak lembaran baru kehidupan, begitu cepat masa berlalu sehingga bisa mencoret warkah warkah indah di saluran cinta kalbu. Semalam yang menakutkan kini bawa bibit indah menyusuri landai kehidupan. Sebenarnya aku gentar, melihat kabus esok yang tak pasti apa lambang isi hati. Kekalutan sering menepis buntu nurani, hingga adakalanya aku membisik perit menanti esok yang tiada bayangan.

Akan aku kuburkan warna warna luka semalam seperti yang aku selitkan dalam mentera semangat hidup ini. Kebahagiaan yang kudampingi usahlah ditujah lagi dengan pekat gelita sepi. Aku bingung apa mungkin cerita semalam bisa membawa aku terbang mengikut corong corong kusut?

Usahlah terus menghantui, kapankan sahaja niat itu wahai kamu yang condong akal kehidupan. Berikanlah ruang pada dirimu yang naif itu, doakanlah kebahagiaan buat insan yang pernah kau aniayai ini.

Ku khabarkan pada cengkerik di hutan, aku ini sebenarnya masih takut dan kusut. Lantas kodok di bawah lindungan bulan menyidir akan kebahagiaan ini. Ku bisikkan pada rumpunan lalang erti gerutu jiwa sepi nan lalu, disindir pula kunang kunang berterbangan seolah aku tidak layak mencari sinar gembira itu.

Aku jerit pada alam, bebaskan jiwa kalut dalam sumpahan ngeri tiada berperi. Angin lantas membingkis dan membaluti susuk tubuh yang gering. Awan mengusung rindu terperam, di ajukan soalan dendamku lantas terus bangun membidas, tiada lagi kukumpul amarah malah sujud aku pada bumi memohon agar tuhan mengampuni insan insan yang bacul dan kandas dalam menzahirkan keegoan di hati.

Siapa bisa meramal esok untukku? Bukan bulan mahupun bintang, bukan mama mahupun papa, bukan jua bakal suamiku. Ku pandang dada langit, terlihat kekuasaanmu Illahi, tumpah airmata syukur sambil menadah memohon kasih agar tidak direntap esok hari yang kuharapkan sinar gemilang.

No comments: