Thursday, July 24, 2008

~~Monolog Bidadari Sepi~~

Jemari semakin pantas menari, mengucup segala derai air mengganas di pipi. Hati terus ditambat gelisah, mencari pengertian setiap bicara lantang yang kulafazkan. Benar ia sukar, aku mengerti! Tidak semudah itu menggapai bintang di langit. Jika mudah dicapai tangan, pasti tidak bermakna erti sinarannya si bintang pujangga.

Lembaran semalamku bukan untuk mendabik dada, malah bukan warkah cerita gembira. Sedang semalam yang kalian lalui adanya lahir putik bahagia. Sudah sudah menggarap landai kecewa, ia tiada penyudahnya. Ramai pula teman yang mampir mengetuk kotak pesanan bertanyakan apa cerita di sempadan bahagia?

Aku kuburkan sejarah lalu, wajahnya penuh tompok ngeri dan nyeri. Usah bimbang, tidak lagi akan ku calitkan warnanya pada bait bicara denganmu. Bila ku renung sedalam makrifat, persoalan merogol minda. Apa benarkah aku bisa memimpin bahagia? Atau dikejar lamunan semata?

Jengah semalam yang baru, kebahagiaan itu benar hadir selimuti segala pilu. Kehadiran jejaka berhati mulia satu harapan baru sekuat harapan Anwar pada Malaysia Baru. Mahu di akadkan sahaja agar bisa menguntai pasir pantai yang jernih dan bersih, itulah gelora hati yang menggigit bibir bibir jiwa. Walau senyummu gambaran indah, aku lebih suka menjenguk dasar ikhlasmu untuk memacu anganan dunia.

Tapi...gusar menyelit di kala segala warna indah mencorak lukisannya. Segumpal ketakutan menyesakkan dada, sebeban kesedihan meledakkan auranya. Perlukah bicara soal kejujuran? Kelak mencari bibit ketegangan. Perlukah bicara tentang keikhlasan? Kelak tersadung keterkilanan. Sudah sudahlah menghentam hati, takut tersungkur dari bahagia.

Sesepi ini aku rasakan, aku hanya mahu sendiri. Melihat esok dengan haluan nurani, tak mahu bersama angan yang gering. Aku lihat dipantulan cermin, layakkah aku membancuh bahagia dalam kesempurnaannya?

Tatkala ini, di kala hujan bisa temani gerutu sepi, apa lagi langit menebar pelangi, aku mahu sendiri dan mencari diri yang mati. Apa layakkah menghampiri jiwa merdeka sedang aku masih ditawan luka pilu?

Bahagia itu teman...apa adakah jaminan setia kekal abadi?