Sunday, May 25, 2008

~~Sesepi burung rindukan bulan~~

Gemersik lunak burung berkicau menghentikan sayup pekat malamku. Hujan lebat dalam sendu sendu diiringi serak kilat melagukan syahdu. Aku berdiri di balik tirai jendela merenung ke arah bulan yang sering kurindui. Pekat malam ini sambil ditemani hujan renyai pastinya menenggelamkan wajah bulan dari bingkai mataku. Aku rindu bulan itu.

Eh! Dari mana datangnya lunak burung berkicau? Dalam sejuk salju begini apakah masih berteduh di ranting pokok sambil meninjau kepekatan malam? Aku resah mencari suara lunak itu, ku intai de sebalik rimbunan pokok gelita, tak ku temui. Apa tersangkut dan tersadung di balik lalang atau terkulai di dahan tinggi? Ku amati lagu kicau itu sambil dicelah garau kilat.

Apa mungkin burung jua rindukan bulan? Menanti hingga berhenti pekat awan? Melagukan sendu bertemu bintang bertaburan? Atau mungin menemani aku yang terpinggir di balik jendela kehidupan? Sejuk dingin angin menghempas tak dihiraukan. Terus menangguk di sebalik kegusaran malam, sang burung terus mengicau hingga sayup sayup kedengaran.

Aku merenung ke langit hitam, ku lihat awan itu terus berkepul gelap. Hati berkata, malam ini aku tidur dalam pelukan hujan, tiada bertemankan bulan hanya guruh melewati hujung lena. Ku bisikkan pada sang burung, kau usah lagi melagukan rindumu. Bulan di awan tak kunjung jelang, mari lenakan aku yang dihambat kesepian.

Bulan, esok hadirlah kamu menemani sepiku dan burung yang merinduimu. Aku mahu terus menatap gemilang warnamu kerna dingin renyai ini buat kami tak lena diulit mimpi indah.

No comments: