Friday, May 02, 2008

~~Bulan Dodoikan Malamku~~

Kalau bulan itu sering menjadi peneman erti rindu, aku mahu tidur dalam cahayanya dan bangun bersama gemilangnya. Kalau bulan itu penawar hati lara yang sengketa, aku mahu merangkul bentengnya agar bisa kusandarkan resah hati penuh duka. Kalau bulan itu bisa menemani pungguk gerhana, dodoikanlah aku lagu gembira agar pergi segala sengsara.

Aku sering merenungmu bulan, bicara bersamamu bawa erti segala bahagia. Tiap kali kau terlitup oleh awan kelabu, aku resah hingga murung lenaku. Aku mahu sentiasa melihat wajah penuh yang menguit jiwa. Kau sentiasa di temani unggas, lagu cengkerik bawa sinonim perjalanan malammu. Aku cemburu dan menjeling ke arahmu kerna tiada siapa yang temani malam sunyiku.

Oh bulan penuh cerita, kalau aku bisa mengucupi sinaranmu, mahukah kau menjadi pendamping surut dinihariku? Aku rindu segala bisikan yang membawa ke arah bahagia. Ku dongak ke arahmu, setiap malam mencari di mana kamu hingga tersidai di jendela tak mahu berpaling dari merenungmu. Bulan yang penuh, kau milik sang pemuitis malam, sinaranmu bisa memandu arahku, hembusan awan kelabu bawa ceritera meniti gerutu jalanan cintaku.

Kau mahu berjanji denganku bulan? Agar sentiasa temaniku tanpa bintang bertaburan di dadamu? Agar sentiasa dodoikan aku dengan kekasihmu cengkerik unggas malam? Kurenung wajahmu jauh nun di sana hingga robek firasat. Aku mahu terus ditemanimu bulan biarpun bila mentari menyinar, kau ada di balik sana.

1 comment:

Mr Anon said...

ni bahasa melayu time zaman hang tuah ni...hohohoho...

~www.five2six.com