Monday, April 21, 2008

~~Aku Mahu Pulang~~

Bila langit mula mendung, sering ku bisikkan janganlah limpahkan hujan pilu buatku. Sinarkan semula terik mentari yang menceriakan hari hariku. Perjalanan penuh dengan langkah berhati hati, sekejap sekejap memandang ke langit kelam. Apa runtuhkah langit itu dengan air yang bisa menyapu sepi hati ini? 

Berteriakkan burung lari pulang ke sarang, aku di padang sahara masih mencari ruang berteduh tanpa bumbung, tiang dan konkrit batu. Apa pun, langkah tak bisa kuhentikan. Dentuman guruh menggeletarkan jiwaku, takut takut dipanah dan hangus. Aku lantas tawakal jika berakhir nyawaku, berilah peluang untukku mencium bau syurga.

Sarat dengan gelodak hati, angin petang masih mendung tak memberi erti. Aku kusut, sepi dan dibebani gusar. Air di langit tak tumpah lagi, sering menemani hanyalah airmata membasahi pipi. Keringat perjalanan di padang sahara ini juga tak kuhiraukan.

Sekuat mana aku bertahan, tiba tiba aku rebah. Tersungkur tersadung batu kecil yang berjeriji tajam. Ku dakap lantai merah penuh debu, kusembamkan wajah dalam tebaran pasir itu dan kujerit sekuat hati. Arghhhhhhhh..... aku mahu pulang! Aku mahu pulang...

Terlena dalam penat yang menyelubungi. Aku sedar dan masih di padang sahara bertemankan mendung awam menjadi langit rumahku. Lelehan airmata yang kering mula mengeras di pipi gebuku. Ku kesat segalanya, airmata yang kering, debu pasir yang bertepek. 

Siapa sudi pimpin aku pulang? Di tengah kesunyian ini? Teman yang sering bawa tawa tidak sudi lagi menyambut tanganku. Tuhan nan esa, bawa aku pulang. Izinkan aku merasa ertinya bahagia.

Di padang sahara ini, cendawan melata juga tak sudi menjengah keperitan hati. 

Aku mahu pulang...


5 comments:

BEiB said...

Salam...
Ini anak Datuk Kamal Amir ke?
Asal Seberang Anak Bukit. Datuk nama Kamal Hijaz..?
Maaf kalau silap..

BEiB said...

Salam...
Ini anak Datuk Kamal Amir cucu Kamal Hijaz asal Kg Seberang Anak Bukit?
Maaf jika salah...

Marini Kamal said...

ya...beliaulah ayah dan atuk saya :)

siapakah saudara?

mr KA said...

Tidak ku sangka nini, ko begitu jayanya menulis, gaya penulisan amatlah sedap dibaca, teruja aku membacanya, nini asal mana? mcm anak mami aja?hahahah jgn marah sebab aku azuar666 .... ahli seumur hidup AIC ...
Saudari Marini,
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. ...

Dios Berantogis said...

Keindahan tulisan yang perlu ditafsir dengan renungan mata akal ...

permainan hati yang ada kalanya membawa ke daerah yang terus menyesatkan ...

belajarlah mengenal daerah asal mu untuk kamu melangkah pulang ...

dan .. pulanglah segera .. sebelum maut menjemput mu memusnahkan segala..

Daerah asal wujudnya manusia??