Thursday, April 05, 2007

~~Lagi - lagi POLITIK~~

Bicara tentang perjuangan
Irama tidak selunak mereka
Hati ditoreh kenangan
Sejarah dirakam video mata

Bicara tentang perjuangan
Generasi alaf baru tidak mengerti
Hanya penuh dengan semangat
Tidak diacu pedang samurai

Bicara tentang perjuangan
Kita alpa pada kebenaran
Kekuatan kian tumpas
Melaung panji semarak
Konon memahami erti pembebasan

Amarah ini tak sama
Sepi itu sengat berbeza
Airmata tumpah lain harganya
Yang benar sama
Hanya nama dan tanah

Kita bangkit dengan perjuangan baru
Melakar kebebasan buat anak cucu
Mencorak erti juang sebenar
Bukan diacu kesan sejarah
Yang ceritanya lain padang lain lalang

Pada mereka yang tidak pasti
Perjuangan bukan pengorbanan
Kita tagih kebenaran dan keadilan
Bukan parti yang kita tuntut
Hanya keamanan dan ketenangan

Isu politik isu peribadi
Isu parti isu mandat
Isu menteri isu kroni
Isu hak asasi isu pencabulan
Ah segalanya dalam perjuangan karut

Pejuang tidak perlu bawa senapang
Apa lagi samurai, keris dan bom tangan
Pejuang harus asah minda
Membunuh dalam bicara
Menikam sepintar kancil menipu buaya

Aku bukan pejuang
Aku pencinta setia
Aku bukan pak turut pembangkang
Aku peminat anti keganasan

Siapa pun tak punya hak
Merogol kebebasan minda
Merampas kekuatan bicara
Aku sayang bumiku
Bermandi darah benar aku tak sanggup
Namun bahu ini kulandaikan
Pada mereka yang memerlukan
Yang masih tidak mengerti
Perjuangan bukan pengorbanan


1 comment:

zafi said...

tak semuanya benar...
ikut je kata hati...
itulah resam politik...
i just proud to be malaysian! :)