Tuesday, April 03, 2007

~~Aku tetap di sini bulan~~

Semalam ku lihat bulan
Serinya tak sesinar mentari
Kerlipan tak sepancar bintang
Terselindung cahaya misteri

Bulan senyum padaku
Sopaknya kelihatan jelas
Seakan aku dalam lingkarannya

Bulan itu bulat menuju mataku
Bisikan di hembus dalam angin kota sejuk
Tembus ke dasar hati yang murung

Cerita bulan bukan omong kosong
Ceritanya banyak pada luka hati
Ceritanya tidak sepancar si mentari
Yang kehadirannya sering dinanti

Tangisan bulan tangisan gerun
Alam mula menyepi bila bulan kelihatan sempurna
Bising cengkerik membingit hati

Oh bulan yang meyinar di samping bintang
Terangmu ada hikmahnya
Pancaranmu membibit salju di hati

Aku temanimu bulan
Biar sopakmu kelihatan murung
Biar cahayamu tak sekilau mentari
Biar kerlipanmu tak seindah bintang

Aku bahagia dibawa malammu
Penuh cerita perit
Kerongkong pedih menelan liur sedih

Aku tetap di sini bulan
Menanti penuhmu yang melapangi dadaku
Setiap kali kau berubah wajah
Aku pasti nantikan seri penuh rautmu

Bulan oh bulan
Di sini aku berjanji
Setiaku sesetia karma alam
Selagi siang berganti malam
Janjiku menemanimu tak akan pudar

Kau bawa erti bahagia
Menyapu airmata yang mengalir lesu
Kau teman setia
Biar hanya dalam bayu kau merangkulku
Aku bahagia dalam dakapan cahayamu

No comments: