Saturday, October 21, 2006

~~ToNToNiLAh iKLaN pEtRoNaS RaYa InI>>sUnGgUh MenYenTuH sAnuBarI~~

Assalammualaikum & salam sayang....


Raya semakin hampir mengetuk pintu hati umat islam seluruh dunia. Terasa akan kehangatannya kini walau sesibuk mana pun kita dikejar tugasan yang melingkari ruang minda. Setelah bersabar menahan segala dugaan dalam bulan Ramadhan, kini terbayar semuanya dengan ketibaan Aidil Fitri yang pasti riuh dengan suasana gemilang yang dinantikan.

Alhamdulillah, menjalani ibadat rukun islam ketiga ini diperantauan biarpun perit dengan pelbagai ujian jiwa namun tidak sekali pun mematahkan semangat Nini untuk meratapi kesedihan itu dengan linangan airmata, walau ada ketikanya tak dapat dibendung namun cabaran tetap ditempuhi. Persiapan tidaklah sehebat di Malaysia, suram suasana mengelilingi sekitar alam, kegirangan tak tergambar dek mata kasar cuma hati dan semangat kental rakan rakan seperjuangan di sini sering membalut kerinduan yang mencengkam. Hidup di rantau orang bukan sekadar menjerut rasa malah remuk jiwa tatkala terbayang kenangan indah di negara sendiri.

Baru sebentar tadi Nini melihat sebuah iklan Hari Raya terbitan Petronas yang ditayangkan di kaca tv Malaysia tahun ini, ianya sungguh menyentuh hati kecil ini. Mesej yang ingin disampaikan padat, jelas dan tepat bagi mereka yang tidak sedar betapa berharganya nilai kasih sayang seorang ayah terhadap anak. Iklan tersebut mengisahkan pilu hati seorang ayah yang uzur menumpang kasih dan hidup di rumah anak tunggalnya. Suami pada anaknya bersikap tidak peduli lantas menyisihkan kekurangan diri beliau terutama di meja makan. Perilaku kurang sopan dan kata kata yang menyinggung hati oleh si menantu terhadap ayah mertuanya menjadi ikutan buat anak anak yang masih kecil. Walaupun anak anak ini masih tidak boleh berfikir mengenai peradaban dan layanan yang baik buat warga tua, namun mereka menyematkan setiap semuanya di dalam hati setiap perilaku yang terpampan dek mata kasar.

Buat mereka yang telah menonton iklan tersebut, ianya adalah satu contoh yang sungguh baik untuk mendidik anak-anak agar menghormati dan bersopan ketika berhadapan dengan warga emas yang kurang upaya. Hati kecil Nini benar benar tersentuh dengan iklan tersebut, namun buat mereka yang tidak berkesempatan menontonnya, Nini sertakan 'url' klip tersebut untuk tatapan anda. Semoga kita sama sama menjadikan ia sebagai satu panduan dan ingatan sampai bila bila.

Janganlah kita sisihkan mereka yang membelai dan mengadun segala kasih sayang dalam rencah kehidupan kita satu ketika dahulu. Mereka terlalu berharga dunia dan akhirat, tanpa mereka kita mungkin tidak menjadi sesempurna umat hari ini. Kasih dan sayang orang tua terhadap kita terlalu tinggi nilainya biarpun mungkin cara didikan mereka punya kekurangan. Setiap yang bergelar ayah dan ibu walau bagaimana dicincang kasih mereka tetap tidak terlerai sampai bila bila. Andai mereka tidak menjadi ibu dan ayah yang baik sewaktu kita kecil dahulu, maafkanlah mereka kerana mereka juga umat Adam yang naif dalam erti kehidupan.

Dalam mengejar erti kehidupan yang penuh arus persaingan ini, mungkin kita terlupa untuk memohon ampun dari mereka atau mengampunkan kekurangan mereka. Nah, inilah masanya yang diberikan oleh Allah s.w.t terhadap kita untuk bertawaduk dan memikirkan sejenak betapa besar nikmatnya di pagi Aidil Fitri kita mengucup tangan dan kaki mereka agar mendoakan kebahagian hidup kita. Buang rasa malu, ego dan keras hati demi insan yang melahirkan dan membesarkan kita di dunia ini. Insyaallah hidup ini pasti disirami keberkatan oleh-Nya.

Syabas buat Petronas kerana berjaya menerbitkan iklan berkualiti saban tahun. Dengan usahasama ini, mungkin dapat mengeratkan lagi kasih yang renggang, retak dan terlerai. Iklan tersebut merupakan di antara iklan Aidil Fitri yang benar benar menampar naluri kecil hati saya ini.

Bagi mereka yang menonton iklan tersebut sekadar hiburan, tontonlah sekali lagi dan lagi sehingga dapat merasakan apakah sebenarnya erti kasih sayang dan hormat menghormati. SALAM AIDIL FITRI DARI NINI BUAT SEMUA. MOGA LEBARAN INI MEMBERIKAN CAHAYA HIDAYAT BUAT KITA SEMUA. POHON AMPUN SEPULUH JARI ANDAI PERNAH MENGGURIS DAN MENCALARI SUDUT HATI KECIL KALIAN. JERNIHKANLAH HATI MENYAMBUT LEBARAN YANG SUCI, MUNGKIN LEBARAN INI LEBARAN TERAKHIR BUAT KITA. SEKADAR RENUNGAN....

URL IKLAN - http://www.youtube.com/watch?v=i8_aS5RJ5LA

LOVE FROM LONDON,
NINI KAMAL

No comments: