Saturday, October 14, 2006



AKU DALAM MEREKA

AKU tak punya apa di sini

Tak jua punya sesiapa

Segala yang menjadi milikku

Nun jauh di tanah tumpah darah sendiri

Arcanya…

AKU mewah dan senang di sini

Mampu kecapi segala yang dimiliki


Ceritanya…

AKU di sini tidak bisa memadam hati meruntun

Menjerit meronta minta diterbangkan

Walau punya wang untuk terbang ke sana

Kudrat tidak mematahkan impian

Mata wang bukan penghalang kaki mengorak

Nah…

Apa yang mematahkan segala anganan?

Tatkala angin rindu menampar hati

Suara saudara menggamit hujung cuping

Keluh keluarga menghampar rindu…..

Di sini kita hanya mengabdi impian

Kononnya jaminan hari depan….

Kita di sini mengabdi kudrat

Kononnya matawang bisa merawat

Walhal ia hanya tanggungjawab duniawi semata

AKU masih keras di sini

Menelan sengsara yang merobek hati

Diri kita kebalkan

Semangat asah dan gilapkan

Agar tuhan bekalkan kesabaran rohani

Merahmati usaha jua impian

AKU di sini hanya ada mereka

Mereka yang menatap seraut wajah

Setiap saat…

Setiap waktu …

Setiap jam…

Setiap detik…

Mereka kendong beban sama beratnya

Yang baru sehari mengenali

Ibarat setahun bersama

Biar orang kata kita hidup dalam kepompong

Tak keluar dari kelompok puak sendiri

Pusing ibarat gasing

Putar ibarat gelung

Kerana apa?

Kerana hanya mereka yang memahami

Bertutur bahasa yang sama

Isyarat yang jelas

Airmuka yang bisa di baca

Malah bersopan dalam budaya


Siapa mereka?

Entah dari mana asalnya…

Siapa mereka?

Entah dari ceruk mana datangnya

Persoalan dalam persoalan terus menghujani

Namun ….

Aku bisa petah bersama

Walau….

Masih mentah mengenali antara aku dan mereka….

Kita erat umpama keluarga

Walau….

Berbeza ibu berbeza bapa

Yang sama hanyalah

Bangsa, budaya dan AGAMA….

Benarkah mereka layak di gelar sahabat?

Teman?

Rakan?

Saudara?

Kita tak bisa menilai jika hari ini kita baru bersua

Hari ini kita baru bermesra…

Hari ini baru mendalami ilmu persaudaraan….

Bak pepatah berpantun

“Selembar benang lama menjadi kain”


Yang pastinya….

AKU perlukan mereka

Mereka mengharap demikiannya

Kita dambakan cerita yang sama

Berkongsi calar balar hidup

Agar kerinduan, kesunyian dan kegersangan hati

Terubat dalam seketika….

No comments: