Monday, September 04, 2006




~~GUBRA cemar budaya~~REMPIT mengangkat martabat budaya~~????


Hello...
Im back to share my opinions and bit of comment regarding a new film revealed last few weeks. As a lover of 'malay's movies', i should show my thumbs up to 'REMP-IT and GONG' which i think they did a very good job to made the movie had it's own standard towards the industry. Of course, they will faces a lot of commenting from viewer, however it is, i always stand with my word, no one's perfect babe....so as if u care....

Mentaliti masyarakat kita sentiasa tertutup dengan budaya dan sopan bicara yang dibendung sekian lama, oleh itu mencari kesilapan dari aspek moral adalah satu kemestian dari kaca mata mereka. Sukar untuk diubah, perit untuk ditelan, payah untuk diluahkan bagaimana sebenarnya masyarakat hari ini menilai kualiti filem mahupun drama yang di tonton. Aspek utama yang sering dibicarakan adalah mesej yang bakal diterima dari penonton melalui cerita-cerita yang ditonton, tetapi hari ini ramai pula yang ingin menjadi 'tukang komen' dari segi pembikinan dan aspek sosial yang diterapkan dalam sesebuah filem@drama. Mungkin masyarakat kita cuba untuk berdiri sama tinggi dengan para pengkritik profesional, tidak pula mahu duduk sama rendah dengan para karyawan seni yang berusaha sedaya upaya menyelitkan kesan negatif yang mesejnya untuk kesedaran masyarakat.

Setelah menonton filem terbaru yang berada di pawagam (REMP-IT & GONG), satu pujian harus dilayangkan buat 'team' barisan pra produksi sehinggalah ke pasca produksi, kesungguhan mereka untuk menerbitkan filem sejaya negara barat jelas ketara dari 'result' filem mereka. Syabas kerana cuba untuk menzahirkan slogan 'MALAYSIA BOLEH', di mata dunia.

Saya tidak punya sebarang komen mengenai penyusunan cerita dari kedua dua buah filem tersebut, malah ianya membuatkan saya menarik nafas lega kerana kualiti sentiasa diberikan perhatian utama oleh pihak produksi. Barisan pelakon juga tidaklah 'stereotype', wajah-wajah baru mula menghiasi panggung malah kepercayaan peminat menjadikan mereka (pelakon-pelakon baru) berani dan berkeyakinan tinggi untuk mempersembahkan kehebatan mereka. Syabas!

Namun terselit rasa geram di hati kerana masih lagi ada suara sumbang yang menghentam filem tempatan 'GUBRA' dengan isu mencemarkan budaya, walhal dari perspektif mata empat ini, tidak langsung terselit unsur negatif yang mampu merosakkan minda anak remaja apatah lagi menghumban pemikiran mereka ke arah pencemaran budaya. Apa maksud mereka semua dengan 'sentence' mencemar budaya? Dont they feel stupid to comdemn other people works where you aren't even knew bout what's culture is...

Secara jujurnya, setelah melihat filem REMP-IT, saya boleh ketegorikan ianya sebuah filem yang digarap baik bermula dari susunan skrip sehinggalah ke susunan visual. Memang benar rencah kehidupan mamat motor sedemikian, walaupun ianya bertentangan dengan undang-undang negara tetapi masih ramai yang alpa dan leka bahawa mereka menempah peti keranda mereka sendiri bila berada di jalan raya yang membawa dekat ke alam kekal dengan cara tunggangan mereka itu. Dari aspek BUDAYA pula, filem ini lebih hebat tamparannya dari filem GUBRA. Aksi yang tidak terbatas, tidak dipotong oleh pihak FINAS sebenarnya amat baik sekali, barulah mudah karyawan ingin berkarya membikin filem! Cuma, mengapa tiada yang ingin mencemuh aksi MELAMPAUI BATAS mereka di atas ranjang? Walhal dalam filem ini mereka yang BERGUMPALAN di atas katil bukan suami isteri, jika dibandingkan dalam filem GUBRA pula, mereka yang bergumpal dan berpelukan adalah suami isteri. CUBA PANDANG DARI PERSPEKTIF POSITIF YANG INGIN DITERAPKAN? Bukankah ia dapat membantu pasangan suami isteri kembali menyentuh antara satu dengan yang lain? DARI PETIKAN FILEM REMP-IT PULA BAGAI MANA? TIDAKKAH AKSI BERPELUKAN DALAM PENUH GHAIRAH ITU BOLEH MEMBUATKAN NAFSU DAN MINDA MASYARAKAT MUDA YANG MENONTON INGIN MENCUBANYA SENDIRI? Fikir dan renung kembali, apa yang kita mahu untuk budaya? Seronok melihat pasangan suami isteri bergumpal atau pasangan bercinta bergumpal? USAHLAH DITANYA MENGENAI MORAL ARTIS KITA, NAMA PUN PELAKON...MEREKA MENJALANKAN TANGGUNGJAWAB MEREKA SEBAGAI PELAKON....APA YANG DIINGINKAN OLEH PENGARAH MENJADI AMANAT BAGI MEREKA MELUNASKANNYA. TUGAS MEREKA MENJADI PIHAK KETIGA MENYAMPAIKAN MESEJ, BUKANLU BAHAN KUTUKAN DARI PIHAK YANG MENONTON!!!! Dosa dan pahala bukan kita yang menilainya!

Samalah kita renung, apa yang sebenarnya bangsa kita ini mahu dalam mempertingkatkan dan memantapkan BUDAYA? Janganlah seronok menunding jari walhal empat jari lagi mengacu ke arah diri sendiri. BIAR PENGGIAT SENI FILEM MENJALANKAN TUGAS MEREKA, KITA INI SEBAGAI MANUSIA YANG BERAKAL JANGANLAH TERLALU SEMPIT MENILAI SESEBUAH ABSTRAK ITU!

KALAU TAK SUKA FILEM ITU, JANGAN TONTON...KALAU SUKA TONTONLAH!!! INI ADA PULA YANG TAK TONTON TAPI TUMPANG DUA KAKI MENGUTUK KONONNYA FILEM ITU CEMAR BUDAYALAH, ROSAK BANGSALAH....WALHAL BILA DITANYA 'BAB APA YANG CEMAR BUDAYA', JAWAPANNYA, 'ALA YANG DIORANG KATA PELUK ATAS KATIL TU LA.........', ishhhhh malu betul saya mendengar kenyataan sebegini. Mual dengan sikap yang terlalu mengikut suara ramai!!!!!!!

Apa apa pun, filem GUBRA mahupun REMP-IT, saya berpuas hati dengan tahap pelakon yang membintangi filem ini dan kejayaan pengarah menjadikan filem tersebut mempunyai kualiti harus diberi tepukan gemuruh gempita alam!
SYABAS!!!!!

No comments: