Thursday, September 20, 2012

20 September ........14 Tahun Sudah.....

Ketika itu aku masih jahil
Tentang apa erti perjuangan
Tegakkan hak kecundangkan batil
 
Ketika itu aku sibuk
Tentang aktiviti sekolah yang tak terhitung
Tentang meniti waktu menduduki peperiksaan PMR
 
Ketika itu aku tertanya-tanya
Satu Malaya habis kalut
Apakah dengan pemecatan seorang bergelar PAK MENTERI
Bisa hancur keamanan dunia, keamanan sejagat?
 
Ketika itu aku canggung
Lihat pemimpin yang diangkat darjatnya
Di korbankan seperti melakukan jenayah besar
Hingga rumah peribadi diterjah disanggah
 
Ketika itu
Kurasakan bulu roma leherku meremang
Tatkala lautan manusia terdampar di Dataran Merdeka
Tatkalak lontaran kata-katanya penuh cetusan semangat
 
Benar.....
Aku rasa serba tak kena
Seperti ada yang merasuk
Ketika.....
Laungan REFORMASI di jerit berulang-ulang kali
REFORMASI
REFORMASI
REFORMASI

Aku dihujani air gatal bewarna hijau
Aku dihembus gas pemedih mata
Di sana sini kelihatan polis menganjingkan rakyat
 
Ketika itu juga aku pulang dan tanyakan pada Papa
REFORMASI itu sebenarnya APA?
REFORMASI hakikinya untuk SIAPA?
REFORMASI?

Aku kelu
 
Papa sibuk kehulu kehilir
Seperti Malaysia diserang todak
Para hulubalang mengatur agenda
Mungkin
Kerna DIA rakan Papa
 
Ketika itu jualah semangatku disuntik
Dengan racun keadilan dan pemberontakan
Aku semakin benci pada kekejaman dan kezaliman
Aku seperti mahu mengangkat senjata
Alang-alang menyeluk pekasam
Biar sampai ke pangkal lengan

Wah.....
Semangatku ketika itu berbeda sekali...... 
Aku akur...
Mungkin tercatur ada kesilapan yang DIA cetuskan
Tapi layakkah DIA diperlakukan seperti haiwan
Sedang tatkala itu
Dia insan terpenting kedua dalam negara tercinta
 
Aku bangkit
Tatkala melihat anak-anaknya tertindas
Aku bangkit
Tatkala melihat keaibannya difitnah bertalu-talu
Aku bangkit
 Menuntut bersama erti REFORMASI
 
Sedikit demi sedikit aku mula mengerti
Apa yang aku mahukan dalam REFORMASI
Bersama semangat itulah
Sehingga hari ini
 Aku terus utuh
Bangun dan teguh
Melaungkan slogan REFORMASI
Tanpa ada secalit sangsi!
 
Semoga Allah swt bersama kamu
Wahai pejuang REFORMASI!!!

No comments: