Wednesday, September 30, 2009

~Lewat Malam bersama Puteri Rembulan~

Lewati malam bersama deru angin
Pantas dan kuat
Kelibat bayang tak terlihat
Bulan dan bintang bertempiaran
Meliuk di balik awan tebal

Malam itu titis deras perahan awan mula gugur
Basah bumi yang penuh dosa
Basah bumi yang penuh noda
Basah bumi yang tandus ceria
Basah bumi yang gering tak bermaya

Dari titis terus menderu
Umpama pili ditebuk gergasi
Ampangan dilanggar naga
Mencurah lelah disahut kilat
Kata nenek kilat itu menyumpit syaitan
Terkaku isi alam

Namun kerna ia malam
Penghuninya menyeret selimut
Dari hujung jemari kaki hingga litup ubun kepala
Sejuk dan indah
Damai dan tenang bila mimpi diulit hujan
Iramanya menggagah dengkur yang luar biasa

Aku renung malam
Tersiat palit duka
Terlihat wajah puteri di balik bulan
Terlindung dalam samar
Lantas ku tanya
Mengapa wajahmu selayu bunga
Tak bermaya tiada tenaga tiada girang gembira
Sedang kau sering usap ubunku
Dengan senyum paling indah
Lantas kau dakapku penuh erat
Aku sejuk dalam dakapan itu kerna kau seperti angin kota Inggeris

Ku hembus panji semangat
Ku dakap erat jemarimu
Kau hanya panah anak mataku
Hatimu mula bicara pada mataku
Airmata kau titiskan
Gegar geletar tubuhku
Kerna katamu alam kian tenat
Sakit dan pucat
Gering tiada penawar

Lantas bicaramu terus tak henti
Pinta aku terus bersedia
Lupakan kisah dunia yang diserang carca marba
Penuh kotor jijik dan hina
Bergelumang nista

Aku tunduk membisu
Mengenangkan benar bait katanya
Namun aku bingung
Mencari beraneka jawapan di balik awan sana
Ku layangkan warkah rindu buatnya
'Sampai kita ketemu lagi dan aku mahu lihat senyum delimamu"

No comments: