Tuesday, March 31, 2009

Masanya Telah Tiba

Salam teman,

Beberapa hari lagi Nini bakal mengakhiri sebuah zaman yang penuh dengan erti bebas, sendiri dan tanggungjawab yang sekadar ala ala sahaja. Ia tidak sedikit pun memberikan kata lelah buat Nini mengharunginya.

26 tahun mengharungi perjalanan bersama dengan keluarga, banyak yang Nini pelajari hanya untuk diri sendiri dan keluarga, ia mengajar erti berdikari.

Hari ini degupan jantung semakin kuat untuk melangkah ke sebuah alam yang memerlukan pengorbanan yang tinggi, bukan sahaja buat diri sendiri dan keluarga namun pada keluarga yang bakal Nini bina bersama si dia.

Segalanya bermula dengan status Pn, bukan lagi Cik. Apakah sudah ada kesediaan yang kental dalam diri? Kata hati ini mungkin memberikan impak positif namun hakikinya fatamorgana. Terlalu jauh untuk dikenali dan terlalu dekat untuk dadalangi rasa gugup.

Kehadiran Mr Kekasih 10 bulan yang lalu sangat berbeza, tatkala itu kami hanya bertukar rasa kasih dan cinta. Mengenali siapa dia dan siapa Nini, mencari persefahaman dan keserasian. Biarpun dia makan ayam dan Nini makan ikan, dia tonton wayang animasi dan Nini hanya komedi, dia gemar topik kenderaan bermotor sebaliknya Nini penuh dengan semangat juang politik. Adakah dia yang Nini cari? Adakah dia miliki erti kesefahaman dalam setiap subjek bicara esok hari?

Segalanya sudah ditimbang, sudah di kaji dan masih lagi kami meniti erti muafakat yang berkat. Benarlah kata bidalan, asam di laut ikan di darat dalam kuali bertemu jua. Hanya itu kata yang bisa Nini pamerkan buat azimat untuk mengharungi kapal yang kami kemudi.

10 April 2009 bakal menamatkan segala sangsi, gusar dan debar. Tarikh keramat itu akan berakhirnya status Bujang dan Dara buat kami, yang akan dibawa adalah amanah berat menanti.

Teman,

Cinta itu subjektif, tiada istilah sains yang mampu mengupas jiwa yang lara jiwa yang suka. Pengertian cinta akan hadir dalam pelbagai sebab namun kuncinya adalah TAKDIR. Ini bukan takdir berserah, ini takdir yang disuratkan pada satu alam yang bukan milik kita.

Melangkau alam ini, Nini hanya pohon doa restu ayah bonda, saudara mara serta teman teman agar pelayaran sepanjang hayat ini bisa menempuh segala ombak badai dengan tenang agar tidak karam.

Biarlah bulan terus menjadi saksi akan keikhlasan cinta yang kami cipta, biar tak sesempurna mana namun kami memohon keberkatan pada yang ESA dan IBU AYAH.

Salam kasih Nini dahului moga tenang menghadapi hari esok.



No comments: