Saturday, September 06, 2008

||Ramadhan Ini Ramadhan Penghubung Kasih||

Ramadhan sudah hampir seminggu berlalu. Segala kenangan di Kota London yang pernah di alami mula dirasai kerinduannya. Jauh dari hiruk pikuk jalan raya yang sesak mejelangnya waktu berbuka, tiada bazaar Ramadhan yang memeriahkan sendu puasa, malah tidak ada lagi rindu pada tanah air tercinta.

Kali ini Ramadhan lebih bermakna dari tahun yang lalu, mencari sinar di bulan mulia ini di samping keluarga tercinta membuatkan hati mula sayu. Indah sangat rasa yang berbunga di hati, apatah lagi melihat adik adik dan ayah ibu di sisi setiap kali waktu berbuka tiba.

Tahun ini tidak seperti tahun-tahun lalu, sekembalinya dari tanah Inggeris yang banyak membawa cerpen pilu dalam diari hidup mula hanyut dari lombong hati. Bersama insan baru yang bakal menemani sepanjang hayat banyak memberikan semangat dan keazaman baru dalam diri. Aku tidak lagi murung dan belenggu, walau ada ketikanya tak dapat kusorokkan gerutu yang mencabuli dasar hati namun ia sudah menjadi kenangan buat aku dan sejarah hidupku.

Ramadhan ini melunturkan debu debu sayu yang pernah aku kemut tahun lalu. Aku mencari sinar, di mana tak bisa ku temu, apa warnanya tak tergambar dikalbu dan kini doaku mula mendapat restu Illahi. Alhamdulillah, aku mula mencintai diri, menyayangi hari hari esok yang hadir dalam corak berbeza.

Syawal tahun ini membawa lembaran baru lagi, dan sesungguhnya aku hanya mampu memohon agar kebahagiaan itu bisa kugapai hingga ke akhir hayat. Semalam yang kelam sudah aku kuburkan dan ya....sudah aku hapuskan. Aku hanya mahu mengumpul arca arca gemilau yang pernah meliputi segenap perjalanan kehidupanku.

Ramadhan ini sungguh bererti, ramadhan ini ramadhan yang bakal aku rindui, ramadhan ini ramadhan membuka lorong lorong kasih, ramadhan ini kupohon restumu Illahi, usah di duga lagi insan kerdil sepertiku ini. Aku mahu terus berselingkuh di balik keindahan awan yang gebu.

No comments: