Saturday, January 19, 2008

~~Aku Berbisik Ke Dalam Hatimu Farysh~~

Aku renung wajah penuh pengharapan itu, sungguh penuh seribu satu impian. Dari raut wajah mirip pacuan papa mama-nya, terlakar sebuah amanah yang ALLAH swt tiupkan ke dalam nadi itu.

KAMAL AMIRUL AL-FARYSH b. KAMAL AMIRUL MUKMININ, satu lagi nyawa baru yang diterbangkan ke muka bumi ini untuk menjadi penyambung warisan pasangan Kamal Amirul Mukminin b. Kamal Amir dan Siti Fareha bt. Zaman Khan. Beberapa hari ini, aku di amanahkan untuk melihat anak kecil itu membesar sambil diselingkan dengan penjagaan penuh kasih sayang nendanya iaitu mamaku sendiri. (Papa dan mamanya terpaksa pulang ke Perak menyambung tugasan harian dan akan pulang beberapa hari lagi).

Setiap kali teriak tangisnya dan senyum liriknya membuatkan kami puas menikmati saat menunggu anak kecil ini pandai bicara dan bakal menjadi teman buat kami semua. Aku lakarkan coretan ini ketika anak kecil ini berada di sampingku sambil mengalun mimpinya bersama puteri - puteri kayangan yang menemani.

Setiap kali aku menidurkan anak kecil ini, pasti aku meratah wajahnya dengan mataku. Tak habis habis aku cuba mencari persamaan terhadap ibu bapanya. Dengan rencanaku sendiri, aku membuat kesimpulan bahawa anak ini iras benar wajah ibunya, cuma sifat peribadinya mewarisi kekerasan papanya. Lucu benar keletahku lewat ini, bergurau dan bicara bersama anak kecil yang tidak bisa membalas dengan tutur kata.

Sejak dari usianya 7 bulan dalam kandungan, aku sudah mereka nama anak ini dengan pilihanku sendiri. Walaupun bantahan di paculkan oleh ahli keluargaku yang lain, aku tetap gemar memanggilnya dengan nama yang pernah terlintas di benakku. Adrie, itulah nama yang hadir dari lapisan langit yang ke berapa untuk diutuskan padanya.

"Farysh@Adrie....kau harus tahu bahawa kehadiranmu hari ini bukan sekadar menyambung cinta papa dan mama, malah ia turut memberikan sinar bagi keluarga Kamal Amir Kamal Hijaz & Zaman Khan. Setiap nafasmu diiringi dengan doa yang tidak putus dengan pengharapan. Bagi mereka, kelahiran maha suci ini mewarnai hari hari mereka penuh unggul".

"Begitu juga buat mummy, hadirmu ke duniawi ini penuh dengan satu cahaya baru dalam hidup. Mummy tidak mahu sekali pun terlepas dari melihat kamu membesar malah jika kudrat ini terdaya, ingin sekali ku kongsi betapa hebatnya menjadi kamu yang punyai sejarah bisa di kongsi satu hari nanti, sedang mummy hanya mampu mengutip sejarah lalu dengang mendengar cerita lama dari mereka".


"Masih mummy ingat betapa sukarnya nyawa ibumu bernafas ketika mempertaruhkan nyawamu hadir ke alam ini. Cekal sungguh semangat mama-mu yang tidak pernah putus asa dan sering berdoa agar kamu lahir sempurna sifat."

"Maka dengan kekuatan semangat yang maksima, mama-mu mengharungi detik genting itu. Nah tanggal 28 November 2007 jam 7.10 minit malam kau lahir dengan gahnya. Saat itu mungkin indah bagiku tetapi terselit keperitan buat mamamu. Kau harus kenangi saat itu sayangku. Saat yang membuat mama dan papamu resah saban waktu. Kesakitan itu terbayar ketika melihat dirimu"

Itulah antara bait kata yang selalu aku katakan pada anak kecil itu ketika dia sibuk mahu berbual denganku. Mulutnya seolah ingin memanculkan seribu kata tapi hanya uuuuuu & aaahhh sahaja yang keluar.

Cepatlah kau membesar dan bisa berkata kata bersama kami. Sungguh aku nantikan saat itu sayangku. Seandainya tidak bisa aku lalui semua ini bersamamu, harus sekali kau tahu sayangku; betapa kasih dan sayang ini sungguh bererti buatmu. Banyak cerita yang ingin aku kongsikan bersama....

Permata hati Amirul & Siti Fareha.....doa mummy ini sering menjadi bantalmu. Semoga kau membesar dengan hati yang mulia dan penuh cinta untuk makhluk bumi ini. Antara kita biarpun hanya ibu saudara, tapi tidak sedikit pun membezakan kasih seperti anak sendiri. Kau juga bakal menjadi abang buat anak-anakku dan saudaramu yang lain satu hari nanti.





3 comments:

annie said...
This comment has been removed by the author.
annie said...
This comment has been removed by the author.
annie said...
This comment has been removed by the author.