Friday, November 02, 2007

Warna warna hidupku

Apa lagi warna derita
Usah di tujah menjadi pendita
Berpasung kudrat tak bermaya
Di asak pintas aku membalas

Di langit biru bukan istana
Kuimpi bersama puncak bahagia
Biar dilumpur berkusam kotor
Asal bersamamu warna gembira

Tinggalkan duniamu
Aku berjanji bersatu
Mengali sebutir permata
Perkhabaran babak bahagia

Semalam buku sejarah
Esok ramalam tiada pasti
Harus kita bina hari ini
Warna girang tawa ceria

Aku sambung bicara semalam
Untuk esok lusa dan tulat
Khabarnya warna derita
Penanya menari gembira

2 comments:

Hafiizh said...

Cubaan Haiku Versi Berjela-jela:

Aku benci Chinta. Sekian, Terima Kasih.

Aku cuma mahu ulit jari ku pada pusat nya, lalu berbisik ditelinganya: “aku lapar kamu malam ini,”…

The rest, kita bincang selepas spaghetti yang kita masak sama-sama tadi.

Anonymous said...

Dugaan Tuhan jadikan iktibar, jgn terus leka dibuai keindahan dunia. Khabarkn pada org tuamu, cukup2 lah menghina bangsa sendiri, menongkat dunia. bisikkn padanya andai dia terleka atau sengaja lupa, luangknlah masanya yg berbaki utk berbakti pada org tuanya yg saban hari menyebut2 nama anak2nya yg x kenang jasa. Kasihan sekali mata yg melihat, siibu meratapi kehilangan anak yg paling dikasihi, menyesali takdir Ilahi yg masih memberi kesempatan buat anak2 yg alpa dgn kesenangan duniawi... Sedarlah wahai saudara2ku yg alpa, keindahan dunia yg anda kejar, hanyalah bersifat sementara. Sedangkn di dunia tlh Allah tunjukkn balasannya. Insaflah wahai saudara2ku...Renung2kn lah kembali perjalanan hidup kalian selami ini. Sesungguhnya, sumpahan manusia didunia akan dibawa kamu ke akhirat....Renung2kan lah. Salam buat semua. Semoga teguran ini membawa pedoman buatmu sekeluarga. Amin....