Sunday, March 25, 2007

~~Aku Replikamu PAPA~~

Papa
Lihat cermin itu
Apakah serupa jasad kita?

Lihat
Lihat terus ke dalam cermin itu
Di manakah persamaan kita?
Di manakah keserasian kita?

Renung lagi papa
Sedalam renungan makrifatmu
Kita ini ibaratnya kembar
Tapi tak serupa
Tak mungkin serupa

Nah
Pandang wajahku
Dakap daku sedalamnya
Rasakah apa yang ku rasa?

Aku replikamu!!
Replika hasil corak hulisinasimu
Replika darahmu
Replika citamu
Replika semangatmu

Papa
Kita betah bicara soal semesta
Kau cuba melakar dan mencorak
Agar aku menjadi lukisanmu

Aku tegar
Aku mahu menjadi serupa dengan hatimu
Menyambung cita cita senimanmu
Biar tak rela
Biar dicincang cita citaku
Aku tetap memburu kemahuanku

Kau cuba mengukir ikut nalurimu
Aku menentang dengan kedegilanku
Kau cuba menyemai hasratmu
Aku merobek dengan kekerasan hatiku

Aku mahu menjadi sepertimu
Biar kau kata perjalanan hidupmu perjalanan sukar
Aku tetap menjadikan kau idolaku
Aku tetap tegas dengan pendirianku

Kini aku hampir mencapai impian
Kau tersenyum dan akhirnya pasrah atas kecekalanku
Tidakkah kau sedari papa
Aku ini replikamu

Lihat wajahmu di kaca cermin
Senyumlah semanis yang bisa kau ukir
Kau pasti lihat kebenaran omong omongku

Papa
Katamu tetap menjadi panduan hidupku
"Pokok durian itu tak bisa menghasil buah manggis"
Terngiang di cuping
Ucapan yang kau berikan
Tatkala aku belum mengenal erti hidup

Senyumlah papa
Kerna setiap kali kau tersenyum
Aku pantas membalas senyumanmu

No comments: