Friday, October 13, 2006

RAMADHAN MENJELANG RINDU MEMBUNGKAM

Salam Ramadhan buat muslimin dan muslimat sekalian. Sekali lagi kita bisa merasai kenikmatan dan keberkatan bulan Ramadhan yang mulia ini. Pastinya Ramadhan Al-Mubarak ini terisi dengan azam yang bertautan. Insyaallah, segala yang dicita pasti mendapat keredhaan dariNya.

‘Aku’ sekali lagi menjadi insan sepi di bulan Ramadhan seperti tahun yang lalu. Keriuhan disisi keluarga serta kemesraan bersama rakan akrab masih menjadi mimpi buatku. Di perantauan ini, rasa sayu menjerut hati memanggil agar segalanya bisa berada disisi. Lumrah hidup, kita ini hanyalah pinjaman belum ada yang kekal melainkan amalan belaka. Lantas, ‘aku’ menggenggam cabaran ini tanpa gentar biarpun disusuli deraian airmata nakal.


Walhal, sering kubisikkan pada hati, penghidupanku di kota asing bukanlah selamnya, hanya sementara meniti cita. Hati yang nakal tak bisa mengerti, minda mula memutarkan kenangan silam zaman kecilku. Kegirangan menyambut kedatangan Ramadhan disusuli ketibaan Syawal menjadi agenda besar tahunan dalam hidupku. Siapalah aku tanpa kasih papa,mama,along,amirul dan ayu….Gelap,suram,sepi dan malap kurasakan.

Kenangan demi kenangan mula mengusik hati, usikan yang seringnya dimertai derai tawa kini berganti airmata, ‘kerinduanku pada keluarga masih setebal salji kutub utara, biarpun hanya sebulan yang lalu aku berada bersama mereka. Hari ini dalam sekelip mata, aku dipisahkan oleh jarak dan ketentuanNya. Kutelan perit usikan rakan-rakan yang mengatakan ‘aku’ ini anak manja……Ku buang jauh derai tawa mereka, biarlah, mungkin mereka tidak merasakan seerat mana kasih sayang kami sekeluarga.


Di sini, aku punya teman….kuanggap seakrab saudara kandung malah tidak kunafikan kasih sayang sesama taulan bisa mengurangkan beban yang kupikul. Namun, kesunyian dan kepiluan hati ini masih tidak dapat mengatasi segala yang ‘aku’ lalui disini. ‘Aku’ rindu rendang masak hati mama, bubur lambuk kegemaran papa, ayam percik bazaar ramadhan seksyen 17 Petaling Jaya dan yang utamanya rindu keriuhan di meja bersidang keluarga. Aduh…..makin kuingat makin kusut fikiran.

Ramadhan baru sahaja menjelma, hati dah mula menyusun langkah memberontak….Harapanku agar ketibaan Syawal tahun ini tidak disusuli airmata rindu pada Malaysia.

SALAM RAMADHAN DARI KOTA ASING ‘LONDON

No comments: