Monday, December 14, 2009

Kutitip Cerita buat NATRAH aka Maria Huberdina Hertogh

13 Disember, Ahad, Istana Budaya

Aku tonton Natrah bersama Mr Kekasih, niatku tak pernah mati walaupun pada awalnya aku tidak mampu memiliki tiket yang bernilai ini. Aku kecewa, aku tak daya, aku seperti mahu putarkan waktu agar tiada siapa berani ceritakan padaku 'Natrah itu seronok penceritaannya'.

Namun jika rezeki memang memihak padaku, akhirnya jua bisa tergapai! Aku lakarkan rasa hati sepanjang melalui kisah ini. Aku hanya bisa bicara jika kalian mengeri apa itu ertinya pengorbanan, cinta dan maruah!


Aku puas,

Bila Natrah kutonton
Bila Natrah kukupas
Bila Natrah kugali intinya

Aku tak kenal dia,
Dia tak siapa pun bagi aku
Hanya anak kecil bertumpah darah di Jawa
Berlinang darah Belanda di selirat tubuhnya
Keturunan penjajah mengekang rumpun Islam
Di tanah keramat tanah Indonesia

Aku puas,
Walau sekadar lakon semula
Walau cantik Natrah bukanlah secantik si duyung bernama Maya
Walau tutur kata tidak selancar si perempuan, isteri & dot dot dot
Walau Mansor Adabi tidak segagah Remy Ishak

Aku balik dengan senyuman
Aku mula himpun sejarah hitam
Aku kaji seloknya
Aku teliti kekurangannya
Namun aku puas!

Natrah bawa aku imbau erti IMAN
Natrah pimpin nadi AGAMAKU!
Natrah bakar obor panji SERUAN
Atas nama MARUAH
Atas nama ISLAH
Aku kagum pada NATRAH

Aku tak tipu
Aku menangis
Bila sejarah agamaku diperdagangkan
Aku menangis
Bila cinta dipisahkan
Aku menangis
Bila jiwa dipincangkan
Aku menangis menatap sengsara NATRAH

Pasti aku tak kenal erti perit
Seperti mana kau rasainya
Pasti aku tak bisa menjerit
Seperti mana kau teriak rintih
Jiwamu ke jalan benar
Batinmu dipasung cinta pada Illahi
Namun jasadmu???
Akidahmu???
Hangus dicabuli, dirogol, dirakusi...

Natrah,
Walau kau tidak pernah aku kenali
Namun aku pohon restu Illahi
Agar jasadmu yang bersemadi
Biarlah kotor di mamah bumi
Asalkan jiwamu diangkat Allah Hu Rabbi
Di letakkan bersama para ahli syuhadah
Yang martabatnya mulia tiada terperi.


No comments: