Saturday, May 15, 2010

Cinta usahlah atas landasan NAFSU semata

Setiap kali aku bicara tentang hati, ia membuatkan garis-garis di jiwa kembali bertaut antara dengan yang lain. Aku mencari apakah ertinya sebuah kasih dan cinta yang insani agungkan. Entah apa yang insani sering leka bila dihayunkan buaian cinta, sedang landasan itu tidak kukuh dan agung atas nama cinta yang abadi.

Kita terkesan melihat kisah ADAMAYA yang ditayangkan dalam siaran tv tentang apakah pengorbanan dan pengertiaan cinta yang seharusnya dirungkai. Kita tidak pernah terlupa untuk melihat bibit bibit kasih yang dilangsungkan dari hati yang tulus dan ikhlas namun kita sering kecundang dengan perasaan yang mengikut nafsu semata. Manusia tewas dengan cinta dan manusia juga tidak pernah teguh kerana angin nafsu lebih kencang dari cinta.

Apabila cinta tidak dimiliki, naluri marah menghimpit menghantui. Apabila cinta tidak lagi berkembang mekar dan layu, tegarnya kita mencemuh dan bermusuh. Sedang yang merangka adalah tuhan YANG ESA lantas mengapa masih tidak lagi manusia mahu menerima keredhaan itu.

ADAMAYA hanyalah epik dalam lakon layar, sedang realiti cinta kecundang dan curang ada di setiap ruang ruang sekeliling kita. ADAMAYA hanya buaian untuk kita terhayun ke atas dan ke bawah melihat kerunsingan epilog cinta. Babak demi babak penuh dengan pengajaran dan pembelajaran.

Cinta sering dibawa hingga mati namun yang menghidupkan api cinta bukanlah ajaib semata, ia hadir bersama restu dan doa dari ILLAHI. Kekuatan cinta bukan sekadar material dan ungkapan sayang semata. Kita kabur dan gelap akan bait kata bila dilayangkan atas permaidani aroma cinta.

Aku melihat, ada lagi mereka yang tidak mahu akur akan ketentuan Yang ESA. Segala kekecundangan hanyalah mencari salah antara sendiri. Tiada tafakur tiada insafi dalam diri. Hati kecil teruskan kekecundangannya dalam melayari nafsu amarah. Berlandas api yang membara sepanas neraka, kita hancurkan segala kemurniaan diri, kuburkan segala keredhaan yang abadi.

Cinta itu hadir apabila kita mencarinya dalam restu dan ungkapan indah dari ILLAHI. Hanya yang terpilih itulah akan menjadi jodohnya bukan kita yang memilih dan menentukannya. Siapa sangka cinta yang landasannya pengorbanan bagi kita hanya menempah dua alur sungai berbeza. Sebaliknya cinta yang Allah swt campakkan tanpa kita sedari itulah ibarat sungai dalam taman syurga.

Keindahan di taman syurga yang kita impikan bukan indah selamanya jika tidak ada langkah aturannya. Al kisah Nabi Adam a.s juga tercampak dari taman syurga atas keengkarannya, apatah lagi kita yang entah siapa siapa ini.

Pabila cinta telah direstui, dengan kalimah ALLAH swt disatukan, usahlah ada bibit kecurangan dan kebenciaan yang lahir dari nurani. Andai kasih yang cuba kita bina satu ketika dahulu kecundang, biar terus ia jadi sejarah agar lipatan itu kemas tidak lagi dikupas dan diulang. Usah berani kita membawa cinta yang lama ke alam cinta yang sah direstui Illahi. Sedikit kemurkaan ALLAH swt itu pada hambanya, berjuta tahun lamanya kita mencari keredhaanNYA kembali.

Teman, bawalah cinta bukan dari nafsu hati. Semailah cinta agar menjadi jambatan murni untuk mengembangkan lagi umat ISLAM di muka bumi. Hentikanlah segala rasa amarah dan kecewa atas kekecundangan cinta yang lalu, kerna sudah jelas bersuluh pula bahawa ia tidak di atas restu yang ESA.

Cinta kita biar kekal sepenuhnya namun tidak dapat menandingi cinta agung dari yang ESA. Semoga segala yang berlaku di hadapan mata kita atau pada diri kita akan menjadi peringatan dan pelajaran baik untuk di bawa bersama namun singkirkanlah segala amarah dan kekecewaan yang hanya membawa kepada girangnya hati SYAITAN.

InsyaALLAH...baik itu datang dariNYA sedang buruk dan lemah itu pastilah kita yang diciptakanNYA.


No comments: